Drawing Hills (FR) a Łūt v Jihlavě 2023
PROGRAM:
18:00 - Open
20:00 - ŁŪT ( Sludge/Drone/Doom Metal / České Budějovice )
21:00 - Drawing Hills ( Post-Rock/Instrumental / Francie )
22:00 - Afterpárty
Středeční termín koncertu není zrovna ideální, ale na zdejší sestavu kapel se vyrazit vyplatilo. Po příjezdu jsem tradičně zašel na předsraz do Beer Time, kde jsem po celou dobu zůstal u výborného pivka "Černý-Potoka - Deatheggtör Pale Ale 13°" (APA, 5,2%) a i s ohledem na kamarády se mi moc nechtělo odcházet. Avšak v Etage byli další kamarádi, též solidní pivo a hlavně zmíněné kapely, které šlo slyšet zvučit již při cestě do klubu. Uvnitř byl rachot ještě znásobený až jsem se začal obávat, aby z celého setu nebyla "jen hlasitá zvuková koule". Dále mne nemile překvapilo, že kolem 19:30 bylo v klubu asi 5 fandů, ale naštěstí se zanedlouho účast zvýšila na necelých 20 kusů. To je stále nízké číslo, ale koncerty v týdnu byly málo navštěvované již za dob, kdy fungovalo Bezvědomí a i větší města němají středeční termíny bůhví jak plné. A v neposlední řadě sludge / post rock nejsou zrovna styly, které jsou "v kurzu", ač sám je mám rád.
/// Łūt ( Sludge/Drone/Doom Metal / České Budějovice )
Něco před 20:30 hrábli poprvé do strun Česko Budějovičtí Łūt, kteří fungují jen pár let a lze je považovat za nástupce kapely Tosiro. Po jejichž rozpadu se Wíťas, Džouza a Toki rozhodli založili kapelu, kterou se posunou hudebně jinam jak Tosiro. A musí se nechat, že se jim to velmi povedlo, kdy jsem si je oblíbil již od první poslechů (odhadem začátkem roku 2022). A i z toho důvodu jsem v září 2022 neváhal "v týdnu" vyrazit do Brna na jejich koncert se spřízněnými Náv v Kabinetu Múz. Tehdy to byl velmi silný zážitek, který jen umocnil moje natěšení na Jihlavský set.
Hned od startu mne mile překvapil zvuk, který byl tvrdý, hutný i hlasitý, ale hlavně čitelný. A tak šlo snadno rozpoznat jednotlivé nástroje a většinu skladeb (ač názvy z hlavy "nevypotím"), což v tomto prostoru není snadné. O to rychleji se všichni fandové začali rochnit v "bahenní lázni", která se linula z reproduktorů. A ti co stále naladěni nebyli, tak dostali pěkně voňavý kouřový opar, který je lákal stále blíže samotné kaple. Łūt tak opět potvrdili, že i "pomalejší hudba" umí být tvrdá a zároveň k tomu není potřeba někde běhat, či skákat. Jejich muzika je o atmosféře a hutnosti, kterou prohloubí i nějaké to hraní na basu hned u repráku, či využití kláves. Klávesy opravdu nejsou synonymem "hutnosti", ale zde byly využity na několik táhlých tónů, které perfektně zapadly do mozaiky dané skladby a vlastně celého setu. Celkově zde byla úžasná atmosféra, která fungovala jak v "první brázdě", tak vzadu u baru. No prostě příkladně "zadoomaný" set, který bavil ve stylu "start cíl" až si člověk chtěl "dát nášup", ale bohužel lineup byl neúprosný.
/// Drawing Hills ( Post-Rock/Instrumental / Francie )
Hlavní kapelou večera byli Francouzi Drawing Hills, které jsem do jejich potvrzení vůbec neznal. Avšak pohled na jejich Bandcamp se škatulkou "Post-Rock/Instrumental" v kombinaci s Francií ve mne vzbudil zájem. Ostatně Francie je zemí zaslíbenou pro experimentální a "vymazlené kapely" a to zvláště pro ty z vod post rock/metal. Dlouhodobě mne odtud baví skupiny jako Celeste, The Great Old Ones, Aluk Todolo, Silent Whale Becomes A° Dream, Alcest, Deluge (Déluge), či Year of No Light. A právě je mi evokoval i poslech DH, protože Post rockový "rybníček" je opravdu rozsáhlý a je velmi těžké něčím zaujmout. Avšak DH se to povedlo a jejich album "One Subjectivity" se často vyskytuje v mých sluchátkách.
Zdejší zastávku absolvovali Drawing Hills skrze jejich "Spring Tour 23", kdy den před Jihlavou hráli v Praze a z Jihlavy mířili do Mnichova. Chlapi si celý večer užívali a to včetně setu Łūt, který je velmi bavil, ač na ně měl být dosti tvrdý a tak raději využili "špunty do uší". Ty však mohli použít i někteří fandové při jejich setu, protože zde se převážně hrálo ve vodách "post metal" jak "post rock". Nejednou se vyklidněná náladotvorná pasáž změnila v hutný nářez, aby se mohla transformovat opět v jiný postup. Avšak nejdůležitější je, že obě tváře kapely k sobě pasovaly a dodávali to správné koření celému výkonu. Ten nadále podpořil kvalitní zvuk, který mne tento večer nepřestával udivovat. Je fakt, že kdo umí hrát a má kvalitní nástroje, tak vlastně nepotřebuje nějakou velkou podporu od zvukaře. A tak se kapela mohla zaměřit i na "pódiovou show", která byla dosti pohyblivá a divoká. K této partě mi to sedlo, ale nejvíce mne u jedné z posledních skladeb pobavil basák, který si prostě po pár tónech skladby odešel na bar pro vodu a pak se prostě vrátil jako kdyby nic. V následující skladbě basu rovnou dal Wíťasovi (z Łūt) na pohlídání, aby si mohl doprostřed kapely dát svůj vlastní buben. Na něj rozjel opravdu rychlou paličkovou sekvenci, která mne dosti bavila a dokonce mi hlavou probleskla skladba "Sepultura - Ratamahatta". Ta je žánrově jinde, ale asi mi ji připomnělo využití daného bubnu.
Celkově vynikající set, který navázal na zdejší výkon jejich krajanů jménem Un Automne de plus. Potěšila mne i jejich vlídná slova směrem k Łūt a pořádajícícmu Štěpimu.
Koncert skončil kolem 22h a já měl v plánu dopít pivo a jít spát, protože jsem již v 6:20 mířil zpět do práce. Avšak příjemná společnost zapříčinila, že jsem prchal až mezi posledními kolem 23:30. Spánku tedy moc nebylo, ale celý tento večer za to rozhodně stál.