Nice To Eat You Deathfest 2024 (vol.11)

obsah aktuální k datu - 21.5.2024
Nice To Eat You Deathfest 2024 (vol.11)
datum
16.5.2024 - 18.5.20242024-5-162024-5-18
místo
Rekreační středisko Bajtlich Chřibská Kamenická 266, Chřibská
město / obec
Chřibská
kraj
Ústecký kraj
stát
Česko
začátek akce
15:00
návštěvnost
asi 350 lidí
žánr
death metal, brutal/slam death metal, grind
vstupné
1500 Kč (předprodej) / 1800 Kč (na místě)
ceny
pivo Březňák 11 (0,5l) 40,- Kč // pivo Zlatý Bažant 12 (0,5l) 50,- Kč // pivo Beránek 14 (Březňák) (0,5l) 60,- Kč // maté / Ginger beer (0,5l) 60,- kč (v noci horký ginger beer 70kč) // točená Vinea (0,5l) 30,- Kč // maxi klobása 150 Kč (+ příplatek za chléb) // gyros v tortille (obyč) 180 Kč a maxi asi 240 Kč // snídaně (4ks vajíček se slaninou, tousty, juice či káva k tomu) 159 Kč
autor
giovanni

Obecné klady:

- V květnu je chladněji, tak pódium i bar pod střechou se v nočních hodinách hodí.
- Málo lidí, takže menší fronty všude a větší pohoda.
- pohledný areál s krásným okolím
Zde pořadatelé odvedly kus práce, kdy sem prý jezdily asi tři týdny před akcí, aby areál dostali do stavu v jakém nakonec byl.
- vypořádání se s odstávkou proudu první den
Tento problém na místě nezaregistroval snad žádný fanda, když tedy pominu absenci osvětlení na "porcelánových záchodech" kde člověk prostě využil mobil.
- vydaný zákaz na dovoz vlastního piva
Sudové pivo a vlastní výčepy v autech se objevují v areálech stále častěji a je jen dobře, že se vydal tento zákaz. Samo nějaká ta plechovka, láhev tvrdého nadále nejsou problém a nikdo nikoho nešacuje, ale je dobře že se to napsalo/řeklo. Zde i já mohu zmínit, že jsem nikde nějaké "vlastní sudy" neviděl, ač logicky nevím co se dělo v té či oné chatce.

Obecné zápory:

- Špatná dostupnost areálu z vlaku.
Z nejbližší vlakové stanice to je asi 7km, tudíž nejlepší je jet autobusem z Děčína, ale to je o čekání na přestup vlak-bus a 45min jízdě busem. Kladem však je, že autobus staví přímo před areálem.
- absence sprch
Pokud jste se nedomluvily s někým v chatkách, tak jste sprchy prostě neměly. Tuto vadu však pořadatelé chtějí vyřešit, což je super.
- parkování
Osobně jsme s ním problém neměly, ale dle zpráv bylo parkování velmi přetížené. Každopádně to byl stále první ročník v novém areálu a sami organizátoři jsou si kapacitních problémů vědomi. Avšak je otázka zda je daná situace vlastně řešitelná.

Ani klad ani zápor:

- záchody
Byly odhadem 4 porcelánové záchody (pro chlapy + nevím kolik pro ženy), které postupně přestávaly sloužit. Tudíž byl člověk často odkázán na asi 6 "toi-toi" budek. I tak nebyl problém s čistotou, zásobením papírem, ani frontami. Dané situaci prospělo, že chatky měly vlastní záchody. Je také třeba zmínit, že problémy s porcelánovými záchody způsobili i samotní návštěvníci splachováním věcí, které do záchodu nepatří (vlhčené ubrousky atd..). Dalším faktorem je logicky i stáří areálu s kterým však pořadatelé nemají co udělat.
- jídlo
Zvláště v Srbské Kamenici bylo skvělé, že nějaký místní chlápek dělal výborné klobásy a maso. Toho doplnila vnitřní hospoda se solidními cenami a výběrem. Letos však dorazil tradiční festivalový "bílý stánek" s kterým jsem měl v minulosti nejeden problém na různých festivalech. Tento prodejce bývá obecně dražší a celkově jsou jeho ceny řekněme "kreativní"... Když koupíte klobásu za 150 Kč, tak si řeknete, že to je hodně, ale nakonec platíte 160 aneb 10kč za chléb... Jednu noc jsem za gyros v tortille dával 180 a druhou noc to již bylo přes 200, ač jsem si nedal "maxi verzi" a i sytostí se jednalo o totožný objem jako o den dříve. K tomu jsou klasické hry s gramáží, kde se využívá "člověk jí očima" atd... Zarazil mne i jejich prodej lahvového Zlatého bažanta, což mi tak trochu přišlo proti festu samotnému, který má příjem i z piva. Každopádně Chřibská není tak daleko a hlavně je dobře, že v areálu nějaké jídlo vůbec bylo.
- informování o změnách v lineupu
Přímo na festu proběhly dvě změny, kdy obě byly zmíněny porůznu na Facebooku (některé na více místech, jiné jen v události atd..) budiž. Avšak pro fandy bez Facebooku/internetu to vhodné není, tudíž za mne stačí použít na místech s vylepeným programem fixu se změnami, či dolepit další papír kde bude "kapela xy odpadla místo nich hrají znovu xyz". Bonusem může být i oznámení přes mikrofon s tím, ať to lidé řeknou i známým co tu nejsou. Určitě by takto zásadní informace měly být i na webu, kde však aktuality o 2 festivalových odpadnutí nejsou, ač je tam správně poupravený sobotní program (i tak páteční Obscenity tam stále jsou ač nehráli).
- nevratné "pevné" kelímky
Je super, že tyto kelímky existují, protože je v areálu méně "bordelu" a zároveň to je pěkný suvenýr. Naopak jejich nevratnost způsobuje, že kolikrát si domů dovezete kelímek co ani nechcete a necháte v něm peníze. To následně způsobí to, že si x lidí další rok doveze vlastní kelímek z jiné akce.
Chápu pohled akce, že vratnost znamená řešit po festu nějaké čističky, a zároveň nestačí jednorázově vyrobit řekněme 500ks kelímků, ale třeba 5000ks kelímků, aby bylo jak točit čisté kelímky. Na to se naváže další logistika materiálu po areálu atd.. Osobně mi přijde dobrá cesta kelímky umívat, alá skleněné půllitry, pak by šlo kelímek vykoupit zpět a i jej "hygienicky" využít pro jiného zákazníka. Je tedy těžké určit co je ta optimální cesta, ale obecně nejsem zastáncem "skrytých fixních nákladů" právě typu "musíš si koupit kelímek", či na jiném oblíbeném festu "Stanuješ? Super tak 200kč..." raději o 100,- Kč dražší lístek jak tu 100ku stejně nechat hned na vlezu...
- jakési sobotní soutěže alá Obscene extereme Freak festival
Zahlédl jsem malý plakátek o jakési registraci na "penisové cosi", ale z toho běžný člověk nechápe oč jde. Nakonec se z toho vyklubalo honění jakéhosi plastového "dvojpenisu" což byla soutěž kdo to zvládne rychleji. Další soutěží bylo jakési týmové předávání ruličky toaleťáku z dřevěné tyče mezi stehny druhé osobně na stejně uchopenou tyč... Jako jsou to takové srandy co jdou vesměs mimo mne, ale jako proč ne. Avšak by bylo fajn to dát do programu a hlavně to nedávat proti hrající kapele... Na Minor by možná došlo o dobrých 10 lidí víc, kteří místo toho "soutěžili" potažmo koukali na soutěžení.

Počasí:

Celý festival se nesl v ohrožení vytrvalým deštěm, ale nakonec jeho podmínky byly povedené. Přes den se teplota pohybovala od 17-19 stupňů (ve stínu), což se tedy zhoršilo po pátečních deštích, kdy teplota přes den poklesla na nějakých 15-16 stupňů. Noci samotné byly trochu chladnější (kolem 11 stupňů), ale v dobrém spacáku to nebyl nějaký velký problém.
Tudíž počasí bylo solidní a k ideálu mu již jen chybělo trochu více slunce a řeknu nějaké ty 2-3 stupínky nahoru. Tudíž na květen solidní podmínky.

Program: (upravený dle změn v soupisce přímo na festu)

15.00 - 16.00 - Scars of Violence
16:00 - 17:00 - Godless
17:00 - 18:00 - Indecent Excision
18:00 - 19:00 - Pighead
19:00 - 20:00 - Putridity
20:00 - 21:00 - Epicardiectomy
21:00 - 22:00 - Centinex
22.00 - 24.00 - Sinister
24.00 - 01.00 - Nervecell

(Pátek / Friday May 17 květen 2024)
13.00 - 14.00 - Search And Destroy
14:00 - 15:00 - C.S.R.
15:00 - 16:00 - Neurotic Machinery
16:00 - 17:00 - F.O.B.
17:00 - 18:00 - Sucking Leech
18:00 - 19:00 - Disgorged Foetus
19:00 - 20:00 - Devine Defilement
20:00 - 21:00 - Fleshless
21.00 - 22.00 - Sick Show North Suspension Team
22:00 - 23:00 - Fleshcrawl
23:00 - 24:00 - Gut

(Sobota / Saturday May 18 květen 2024)
12.00 - 13.00 - Minor
13:00 - 14:00 - Spineless Fuckers
14:00 - 15:00 - Parallel Existence
15:00 - 16:00 - Mivedantal
16:00 - 17:00 - Commander
17:00 - 18:00 - Menstrual Coctail
18:00 - 19:00 - Disgorged Foetus (2.set)
19:00 - 20:00 - Resurrected
20:00 - 21:00 - Pessimist
21:00 - 22:00 - Hour of Penance
22:00 - 23:00 - The Creatures from the Tomb
23:00 - 24:00 - Demiurgon

Ani letos jsem neporušil tradici (od roku 2016), kterou je otevření festivalové open-air sezóny v rámci Nice To Eat You Deathfest. Jako vždy zde byl výborný lineup, který i přes absenci nějakých obřích jmen má vysokou kvalitu a hlavně je zde mnoho kapel, které není snadné vidět na jiné akci. Velkým kladem akce je i návštěvnost, která korzuje mezi 300-500 fanoušky a tak se zde člověk nikde nemačká a hlavně každý rok tu člověk potká mnoho známých tváří.
Pro letošní rok festival musel změnit lokalitu, kdy "byl odejit" z kempu U Ferdinanda (Srbská Kamenice). Novou lokací se mělo stát "Koupaliště Jablonné v Podještědí" avšak ani tato lokace nakonec nevyšla čímž se novou lokalitou stalo Rekreační středisko Bajtlich (Chřibská). Změnu areálu jsem na této akci nezažil poprvé a jak se tak říká všechno zlé je k něčemu dobré, protože má člověk možnost navštívit alespoň jinou část naší krásné země. Dostupnost Chřibské a Srbské Kamenice je obdobná a výrazně zde doporučuji cestovat autem skrze horší dostupnost vlaku (ideální je vlakem do Děčína a odtud busem k areálu).

Co se soupisky týče, tak 18.11.2023 odpadla kapela "Torsofuck" (ukončili koncertní činnost = kapela bude jen studiový projekt), kterou nahradila kapela "UxLxCxM" (Undying Lust for Cadaverous Molestation). 9.3.2024 odpadla kapela Reaping Flesh (Italy), kterou nahradila kapela Demiurgon (Italy). 11.5.2024 odpadly kapely VomitingRot (Romania), Sun of the Suns (Italy). A k tomu někdy odpadla kapela "Beneath An Obsidian Sky (France)". Tyto změny mne nechaly poměrně chladným, či mne lehce potěšili doplněním Demiurgon na soupisku.
Avšak ani průběh festivalu se neobešel hned bez dvou ztrát. Jako první odpadli mí oblíbení Obscenity (zdravotní problémy) a jejich slot tak převzali Francouzi Disgorged Foetus s jejich druhým setem. Poslední den navíc odpadla další banda a to "UxLxCxM" (Undying Lust for Cadaverous Molestation), což znamenalo posuv poslední dvou slotů kupředu.

Čtvrtek

Letos jsem na festival vyrazil víceméně vlakem (Třebíč - Jihlava autobus skrze výluku Brno-Jihlava) již v 6:39 ráno směrem na Prahu. Takto brzký odjezd není ideální, ale z domova to mám do areálu +/- 260km autem a pokud bych volil vlak tak by to bylo 5h20min vlakem do Děčína + čekání na bus do Chřibské + 45min busem = přes 6h cesta. Naštěstí se mi ozval kamarád z Prahy a mě tak stačilo dojet pouze do Prahy přeskočit na metro do Letňan a hurá autem na festival.
Cesta probíhala velmi dobře zvláště skrze nádherné exteriéry a skvělou muziku od Sinister. Do areálu jsme dorazily již kolem 12:45, což bylo ideální k zaparkování, prohlídku areálu a nějaké to první pivko. Potěšitelnou zprávou bylo, že festivalová "elektro centrála" (prý "jen" 38Kw skrze což se musel lehce stáhnout zvuk prvních dvou kapel) zvládala utáhnout bary i samotnou stage a běžný fanda tak ani nezaregistroval, že až do 17:00 neměla jít v areálu elektřina. Jedinou připomínkou tak byla absence osvětlení na záchodech, ale to v dnešní době mobilů není problém.

/// Scars of Violence ( Melodic Death Metal / Německo )
První kapelou akce byli Němečtí Scars of Violence, kteří mají ve svém středu Českého kytaristu Milana Karpíška (ex-Marana) a u zpěvačky Jany jsem taktéž váhal zda to není Češka. To, že se jedná o Němku mi po jejich koncertě sdělila samotná Jana, která je nejen krásná, ale také velmi milá žena.
Samotnou kapelu jsem do zdejšího potvrzení ani neznal a navíc absentovala i na metal-archives. Po nějakém tom bádání jsem o kapele nalezl klíčové informace, zadal ji do metal-archives a již jen zbývalo si kapelu také poslechnout. Hudebně je označována za "Melodic Death Metal", což v kombinaci se zpěvačkou a Německem evokuje Švédské Arch Enemy z dob, kdy tam byla Angela Gossow. Avšak vůči této hvězdě jsou SoV v převážné většině skladeb tvrdší, a to i vůči AE v čele s Alissa White-Gluz, tudíž "melodeath škatulku" lze tak nějak akceptovat, ale osobně bych se klonil k prostému "Death Metal". V globálu je to řekněme průměrný Death Metal, ale na začátek dne je naprosto v pořádku.
Již zvukovka ukázala jaké kapely jsou pro jednotlivé členy inspirací a tak šlo shlédnout pojmy jako Cannibal Corpse, The Black Dahlia Murder, či zdejší pořadatele Fleshless. Na samotný set se Jana převlékla ze svého CC trička do tradičního slušivého obleku, který vypadá jak kdyby ji celou někdo stáhl z kůže. Avšak stěžejní stránkou každé kapely není vzhled nýbrž muzika. V ní ční velmi kvalitní vokál Jany a zvláště rychlé prsty kytaristy Milana, ale jako celek kapela působila pomaleji a hlavně monotónněji. I přes to kapelu po celou dobu sledovalo odhadem 70 fandů, což je obstojné číslo na první slot festivalu. Uvidíme jak se bude tato mladá kapela (vznik 2019) vyvýjet a kdo ví třeba to bude příště již velká paráda.
Po setu a v průběhu noci jsem s kapelou pokecal a jedná se o velmi pohodové lidi (zvláště bubeník Marco a zpěvačka Jana). Zaujalo mne i to, že i členové Cannibal Corpse, či Benediction jsou na členy menších kapel příjemní a nemají problém s nimi pokecat, či dát nějaké to pivko. Když mi o tom Jana vyprávěla, tak šlo vidět tu přetrvávající zář v jejích očích, že své idoly potkala v jedné backstage a mohla si s nimi pokecat.
P.S.: Kapela plánovala odjíždět z festivalu již v sobotu ráno a nakonec odjížděli až v neděli. A je moc fajn, že se zde tato parta dobře bavila.

/// Godless ( Death Metal / Indie )
Když se nějakého metalisty zeptáte na jakoukoliv metalovou kapelu z Indie, tak z fandů (holdujících extrémnějším formám metalu) vypadnou Gutslit a víc nic. Ostatně i na metal-archives je evidováno pouze 99 Indických kapel, které mají něco s "Death Metalem" což je hodně nízké číslo na stát, který má 1,417 miliard obyvatel. Co se stáří týče, tak Gutlist jsou zároveň jednou z nejstarších tamních band a nejspíše právě na ně navazují zdejší Godless. Ti v květnu vyrazili na své Indicko-Evropské turné, které mělo navíc jednu zastávku ve Spojených Arabských Emirátech. V rámci tohoto turné kapela propaguje svůj poslední singel "Amorphous Mass" (3.5.2024), který tak zdá se předznamenává i vznik jejich druhého alba jenž naváže na prvotinu "States of Chaos" (2021). Na obou albech se jede v duchu divočejšího Death metalu se špetkou Thrash metalu, což výslednému produktu dodává "Asijský šmrnc", který se tak odlišuje od Evropské/Americké scény a je něčím "novým".
Divokost potvrdily již první skladby jejich playlistu, které postupně lákaly další a další fandy do blízkosti stage až jich bylo asi 60. Mě osobně nejvíce zaujala variabilita vokálu ex-zpěváka Gutslit jímž je Kaushal LS. I zbytek kapely však předvedl výborný výkon z kterého vznikl rychlejší death metal. Ostatně i trika jednotlivých členů odkazovala na všemožné žánry (Cynic, RepulsionUlcerate) a i to je nejspíše důvod proč tato parta hraje právě takto.
Suma sumárum i takřka neznámá kapela se vznikem v roce 2015 dokáže udělat velkou parádu a milé překvapení.

/// Indecent Excision ( Brutal Death Metal / Itálie )
Kdyby se mne někdo zeptal na nejlepší stát co se týče Brutal Death Metalu, tak bez váhání řeknu Itálie a právě odtud pochází i Indecent Excision. Tato parta hraje od roku 2006 a doposud vydala dvě již notně zaprášená full-length alba "Deification of the Grotesque" (2011) a "Aberration" (2015). Oba tyto kapelní zářezy ctí BDM v jeho ryzí podobě která mne svého času velmi bavila, ač v poslední době tento styl neposlouchám tolik co dříve. Každopádně přesně skrze takovéto kapely navštěvuji tento festival a to zvláště, když Indecent Excision využívají jen minimálně prvky ze spřízněného Slamu (ten v oblibě nemám).
Samotný set na mne z počátku působil lehce monotónně, ale to si postupně sedlo i přes nějaký ten "slam závan". A možná i tento závan roztočil konečně i první kotel dne v kterém bylo odhadem 6 fandů. Na ty se postupně valily stále ostřejší BDM skladby, které mne až mile překvapily. Ostatně návštěvnost odhadem 80 fandů potvrdila, že kapela nebavila pouze jednotky fans a i to proč tato parta z NTEY odjela na několik zastávek po boku Putridity a Pighead.
P.S.: Zpěvák Matteo je hodně v pohodě chlapík s kterým šlo dobře pokecat a tak jsem mu alespoň koupil pivo. :)

/// Pighead ( Brutal Death Metal / Německo )
Po Italské formě BDM se se svojí "troškou do mlýna" přidali Němečtí Pighead, které jsem na tomto festu viděl v roce 2018. Již tehdy propagovali své album "Until All Flesh Decays" (2016), ale od té doby kapela nepřidala žádnou další desku, což je nejspíše zapříčeněno personálními změnami. V kapele zůstal jediný původní člen (kytarista Denny H.) kolem kterého se protočila celá řada muzikantů z nichž druhý "nejstarší" v kapele působí od roku 2022. Z aktuální sestavy mne zaujal pouze Christian Wiesener, který hraje po boku zpěvačky Britta Görtz (Chaos Rising, Hiraes, Critical Mess, ex-Cripper) v kapele Critical Mess.
Poslední setkání v roce 2018 mne příliš neuchvátilo, ale předfestivalový poslech jejich Bandcamp mne naopak bavil. Set jako takový mne z počátku lehce překvapil vyšším důrazem na slamové vlivy, ale postupně si vše začalo sedat do BDM vod. Ty do hloubky drtila celá banda v čele se zpěvákem Emanuelem, který má opravdu úžasný hrubý vokál. Z jeho hrdla zaznělo i několik nových skladeb a tak je patrné, že se blíží i nová kapelní deska. Jinak celý set sledovalo možná i 100 fandů, což stále není nějak úchvatné číslo, ale ujde to.
P.S.: I zde platí, že z NTEY tato parta vyjela po boku Indecent ExcisionPutridity na několik dalších zastávek.

/// Putridity ( Brutal Death Metal / Itálie )
Posledním zástupcem zmiňovaného miniturné (s Indecent Excision a Pighead) byli další zástupci Italské BDM školy a to Putridity. Osobně tuto bandu považuji za jednu z nejlepších žánrovek v celé Itálii, což pro mne znamená i jednu n nejlepších BDM kapel celkově. Ostatně zakladatelem je fantastický bubeník Davide Billia (Antropofagus, Beheaded, Failure, ex-Septycal Gorge, ex-Hour of Penance), kterého v roce 2018 nahradil neméně zdatný Cédric Malebolgia (Molested Divinity, Carnivore Diprosopus (živě), ex-Monument of Misanthropy, ex-Svart Crown (živě)). Avšak v kapele se netočí pouze bubeníci, ale vlastně celá kapela až na zpěváka/kytaristu (Putrid Ciccio) kolem nejž jsou aktuálně členové s "nástupem" v letech 2018 a 2022. A toto je zdá se důvod proč je posledním kapelním full-length albem "Ignominious Atonement" z roku 2015. Avšak loňské retrospektivní (nějaké staré skladby + 2 nové) EP "Greedy Gory Gluttony" naštěstí předznamenává blížící se nové album "Morbid Ataraxia".
Začátek setu již nalákal odhadem k 150 fandům a ti dostali za odměnu esenci brutal death metalu. Celý set byl variabilní, tvrdý a hlavně zábavný což znamenalo i rychlé roztočení kotle v kterém jsem skončil i já. Kotel to opětovně nebyl nijak početný (+/- 10 lidí), ale v kombinaci s perfektní palbou ze stage to bylo to pravé. Celkově se jednalo o jeden z nejlepších setů ročníku, ač jeho report je opravu krátký...

/// Epicardiectomy ( Slam/Brutal Death Metal / Praha )
Jak nemám v oblibě Slam Death Metal, tak jsem tuto všeobecně oblíbenou partu vynechal. Místo ní jsem zvolil večeři a pokec s přátely.

/// Centinex ( Death Metal / Švédsko )
První dnešní kapelou se vznikem před rokem 2000 byli slovutní Centinex se vznikem již v roce 1990. U vzniku této modly byl sice pouze basák Martin Schulman (Demonical, ex-Interment), ale ten byl vždy obklopen skvělými muzikanty a nejinak tomu je i v současnosti. Na kytaru zde hraje Jörgen Kristensen (ex-God Macabre (živě)), zpěvákem je Henrik Andersson (Macabre Decay) a tak jedinou neznámou je pro mne bubeník Florian Rehn. Tomuto kapelnímu benjamínkovi je 28 let a tak ještě nebyl na světě, když tato kapela vznikla.
Doposud se mi tuto bandu nepodařilo vidět, protože mezi lety 2006-2014 nefungovali zároveň ze zdejšího festivalu bylu vlastně 2x zrušeni. Poprvé to bylo v roce 2017 a poté odpadli skrze "covidové roky" čímž si zdejší premiéru odbyli až letos. A tyto skutečnosti ještě umocnily má očekávání ve kterých jsem zdaleka nebyl sám. Pro mnoho fandů to byl jeden z headlinerů celé akce a přesně to začala potvrzovat samotná kapela již od počátku setu. Na ten dorazila jedna z nejsilnějších účastí, kterou odhaduji na +/- 250 lidí, kteří však po velkou většinu setu nevytvořily kotel. Až se tomu stalo, tak jsem šel i já podpořit, ale opět "nás" tam bylo sotva 10, což je slabota. Jednotlivé skladby jsem si ani nestíhal evidovat, ale velmi mne potěšila jedna z posledních pecek jejíž intro zavánělo až Death/Doom Metalovými polohami, které nebyli daleko ani od Asphyx jejichž triko hrdě nosil kapelní kytarista.
Luxusní záležitost...

/// Sinister ( Death Metal / Holandsko )
Jak jsou Centinex prastarou modlou Švédského Death Metalu, tak jsou Sinister ještě o něco starší (vznik 1988) modlou Holandského Death Metalu. Oba státy patří mezi celosvětovou špičku a nejinak tomu je i u těchto dvou kapel, ač přeci jen existují i větší a známnější kapely. Avšak známost je jedna věc a samotná hudba je věc druhá, což mi potvrdili i oba zdejší sety této Holandské pecky (2016 a 2020). Od posledního shledání je v kapele nový bubeník Simon Škrlec (Vulvathrone, ex-Condemnatio Cristi, ex-Melechesh (živě)), ale i tak tato kapela stojí a padá na posledním zakládajícím členovi jímž je Aad Kloosterwaard (1988-2003 bubeník, 2005-dosud zpěvák).
Jak Centinex měli 15min skluz, tak Sinister začali již o celých 45min později, ale na tuto kvalitu se jednoznačně vyplatilo počkat. Velmi solidní festivalový zvuk ještě vylepšil kapelní zvukař a tak se není čemu divit, že si jej užívalo opět kolem 250 fandů. Kapela do nich sypala pecku za peckou, které mnohdy koketovaly až s Butal Death Metalem. Bohužel ani takový nářez nedokázal rozjet kotel a tak si jej kapela vyvolala na skladbu "The Science of Prophecy". I já se tak vydal vstříc této kratochvíli, která nakonec trvala odhadem půlku tohoto fantastického setu. Očekával jsem, že to bude jeden z nejlepších výkonů, ale to co zde tito "pardálové" předvedli bylo ještě lepší... A tak přišel i přídavek, který ukončil úžasných 60min setu, což je na Death Metalovou kapelu hodně dlouhý čas.

/// Nervecell ( Death/Thrash Metal / Spojené arabské emiráty )
Nervecell jsou jednou z nejvýznamnějších kapel z "blízkého východu" a zároveň nejvýznamnější Arabskou kapelou. Vznikli již v roce 1999 a mám za to, že dokonce ve Spojených arabských emirátech pořádaly snad jediný arabský metalový festival "Dubai Desert Rock Festival". Při hledání názvu této akce (četl jsem o ní dost let zpět v Pařátu) jsem zjistil, že aktuálně existuje "Dubai Metal Fest", což je možná jeho nástupce, ale hlouběji jsem to nebádal. Každopádně tato Arabská legenda mne hudebně baví, ač živě mi 2x unikla na Brutal Assault (2011, 2014) a v rámci MetalGate Czech Death Fest 2019 jsem nebyl příliš unešen. Od tohoto koncertu v kapele proběhlo personální zemětřesení po kterém zde zůstal jediný původní člen a to kytarista Barney Ribeiro jehož v roce 2023 doplnil zbytek kapely. V ní mne překvapil Rakouský zpěvák Lukas Haidinger (Distaste, Profanity), kterého bych v tak vzdálené kapele nečekal.
Největším problémem pro Nervecell byl jejich samotný slot, který jednak uzavíral nejsilnější den festu a ještě šli po Sinister, Centinex a vlastně i Putridity... Tyto skvostné sloty bylo velmi těžké překonat, což se projevilo i na účasti fans, kdy jich zde zůstalo jen odhadem 100. Naštěstí bylo několik fandů "stále divokých" a tak pokračoval i menší kotel, který tak samotný set oživil. Ostatně se zde jednalo o velmi solidní Death Metal, který si i do živého vystupování přenáší řekněme Arabskou auru.
Kapela dohrála kolem 1:00 ráno, což naprosto přesně splnilo lineup. Ostatně co také čekat od kapely, která má za sebou turné po boku kapel jako Metallica, Morbid Angel, Deicide, Decapitated, Suffocation... Jednoduše precizní práce i přes složitější slot.

Po konci kapel bylo potřeba probrat mnoho "důležitých" věcí a tak jsem nečekaně spoluzavíral celý festivalový areál v 2:30 ráno. I "kamenná hospoda" již zhasla svá světla a já tak spolu s posledními přeživšími vyrazil spát. Pěkná to tečka za nejsilnějším dne ročníku.

Pátek

Páteční den měl za mne nejslabší sestavu ročníku a fakticky mne zajímali až Neurotic Machinery se startem v 15:00. V této situaci má člověk řekněme dvě možnosti a to buď zůstat v areálu a popíjet, či se sbalit a jít se podívat po okolí. S kamarádem jsme zvolily cestu po okolí, která měla dle plánu kolem 7,5km. Mezi stěžejní cíle patřilo "Lesní divadlo Na Bajtlichu", "Torzo podstavce pro střelecký terč", "Chřibské vodopády" a samotná Chřibská. Dominantou tohoto města je Kostel sv. Jiří s mnoha památníky na jeho hřbitově, ale také celá řada nádherných roubených domů či pseudogotická budova staré Radnice se vznikem v roce 1872. V této nádherné budově sídlí příjemná Restaurace Radnice, kde jsme se dosyta najedly a daly i dobré pivko. V prostorách restaurace bylo plno a to odhadem z 3/4 skrze fandy z NTEY Deathfestu, kteří opět předvedli i místním lidem, že se "metalistů" nemusí bát. Po cestě zpět do areálu jsme navštívily i zdejší potraviny a hlavně využili "pěší stezku", která nám umožnila velkou většinu cesty "Chřibská-areál" projít mimo silnici, což se hodilo. Škoda jen, že při návratu již začalo poprchat, zatáhlo se a celkově tak klesla teplota. Rázem tak fandové chodili v mikinách/bundách místo čtvrtečních triček, ale i tak bylo počasí nadále solidní.

/// Search And Destroy ( Melodic Deathcore / Plzeň )
Tuto kapelu jsem krátce viděl na MetalGate Czech Death Fest 2023 kde jsem se dle očekávání nebavil. A tak i letos jsem zvolil posezení a pokec pod pivními stany. Tam byla kapela slyšel, ale nevěnoval jsem jí pozornost.

/// Capsaicin Stitch Rupture (C.S.R.) ( Goregrind / Děčín )
"Habošovi" C.S.R. mi žánrově sedí více jak první kapela dne, ale jak od gore víceméně ustupuji, tak jsem jejich set vyměnil za relax. Do stanu tuto partu slyšet šlo, ale opět jsem je příliš nevnímal a není tedy co hodnotit.

/// Neurotic Machinery ( Melodic Death Metal/Metalcore, Progressive/Post-Metal / Tachov )
První kapelou dne pro mne byli pořadatelé Husman Festu, kteří fungují od roku 2006. Doposud jsem je viděl pouze 2x krátce v rámci festivalu MetalGate Czech Death Fest (2019 + 2022) a tak už bylo na čase vidět jejich set kompletně. Chlapy znám dlouhodobě, ale upřímně jsem do nich nikdy nějak hluboko nezabředl a v hlavě si tak spíše nesu jakýsi otazník nad jejich žánrem. Jejich hudební vývoj se stále motá kolem Death metalu, ale v minulosti jim nebyli cizí ani Metalcore/Deathcore vlivy a v poslední době jdou zase více do progresivnějších vod. Tyto pojmy ve mne příliš pozitivních reakcí nevzbuzují, ale u posledního alba sami sebe označují za "Technical death metal", což je již naopak pro mne příjemná škatulka. Ostatně i do ní se skryjí všemožné progresivní/core/djent postupy, které by jinak zarytým death metalistům byly do očí. Každopádně jejich poslední desce "A Loathsome Aberration" (2022) jsem dal před festivalem více prostoru a mohu říci, že mne bavila právě i tou progresivitou, která však nadále ctí Death metalové základy. Zajímavým obohacením desky je i hostování saxofonisty Tomáše Sticha, či zpěvačky Johanky Kropáčové.
Na start jejich setu dorazila pouhá 50ka fandů, která již od prvního songu nasávala rozmanitost této kapely se kterou se snoubí i muzikantská kvalita. Ostatně kytarová sekce měnila i své nástroje, kdy kytarista hrál i na sedmi strunou kytaru a basák měl i šesti strunnou basu... I tak mne tradičně nejvíce bavil bubeník, který kapelní tempo diktoval naprosto famózně což zastřešil svým vokálem Ondřej Uhlíř, který zde byl jako jediný zpěvák (chyběl zde jeho parťák Jan Pilík).  Ze setlistu zazněly skladby "Insanity", "Aberration", či "Transcendental". Na koncovku setu již kapelu sledovalo odhadem 100 fandů, kteří tak zaslechly i poslední skladbu jménem "Sick" (mám poznačeno "The Sith"... On ten Start Wars svátek "May the 4th Be With You" nebyl moc dnů zpět, tak se mi to v mysli asi pomotalo. :) ).
Celkově jsem byl s výkonem této party velmi spokojen a již se těším na příště. O to větší škoda je, že mám ten Tachov tak daleko (nejrychlejší a zároveň nejdelší cesta přes Prahu autem činí 323km)... No třeba se na Husman Fest jednoho krásného dne dokopu.

/// F.O.B. ( Death/Thrash Metal, Metalcore /Tábor )
V progresivních podobách Death Metalu se pokračovalo i nadále a u mě nadále před setem visel pomyslný otazník. F.O.B. jsem doposud viděl 3x (naposledy Brutar Assfalt 2019) a vždy to pro mne bylo takové brzda/plyn. Kapela mísí spíše Death Metalové věci s těmi co jsou mnohem více metalcore a to jsou pro mne dva různé pohledy na svět, ač i sám si občas poslechnu nějaký ten metalcore. Avšak poslech jejich posledního alba "Outside the Palace Walls" (2022) mne v mé rozpolcenosti přiblížil spíše vodám metalcore, tudíž nižšímu očekávání. To ještě zvýraznila změna na pozici zpěváka, kde odchozího Máru nahradil Filip Škobis z Beast Within the Sound, což je kapela kterou jsem cíleně několikrát vynechal.
Zdejší set jsem shlédl odhadem z půlky s tím, že mne poměrně bavil, ale že by se jednalo o něco úžasného to ne. Celkové vyznění mi evokovalo progresivní HC se špetkou Death Metalu jak o "okořeněný Death Metal". Celkově tedy průměr, který nenadchl, ale ani neurazil.

/// Sucking Leech ( Crustcore / Německo )
Dalším atypem v pořadí byli tito Němci, které metal-archive označuje prostě "Grindcore", ale osobně se kloním spíše ke škatulce "Crustcore". V jejich hudbě jsou jednoznačně grindové prvky, ale vokál je naopak dosti punkový a o hudba je často blížeji hc/punku, tudíž za mne "Crustcore". A tak jsem tyto mazáky, se vznikem v roce 1997, považoval za řekněme žánrové oživení celého festu, ale logicky preferuji aby akce zůstala co nejvíce Death Metalová.
Avšak slovo dalo slovo a já kapelu opět pouze poslouchal pod pivní stany jako podkres poutavému pokecu. Kamarád na ně krátce zašel a chválil si je, ale za sebe nehodnotím.

/// Disgorged Foetus ( Goregrind / Francie )
Goregrind zde zněl v prvních slotech, ale to jsem byl na vycházce a tak pro mne byl první gore až ten Francouzský. Toto duo drtí lebky již od roku 1996, ale já je eviduji až od zdejšího potvrzení. Za mne se zde nejedná o nic převratného, ale pokud podobné bandy člověk vidí jednou za pár slotů, tak je to naopak zábavné.
Obdobně jako předchozí Sucking Leech jsem tyto Frantíky takřka celé prokecal, ale stihl jsem vyrazit na posledních 5 skladeb. Již v nich mne toto duo poměrně zaujalo i přes monotónnější goregrind a to i velmi silnou modifikací zpěvákova hlasu. Tento set nepovažuji za nějaký vrchol festu, ale jednoznačně jej nemohu nikterak hanit, tudíž fajn gore...

/// Devine Defilement ( Death Metal / Island )
Prvním čistým Death Metalem měli být Islandští Devine Defilement, kteří mne zde bavili v roce 2019. Od té doby kapela stihla změnit kytarovou sekci, přibrat dalšího zpěváka a vydat hned dvě desky "Primitive Gospel" (2019) + čerstvou "Age of Atrocities" (2.2.2024). Co mne však zarazilo bylo, že metal-archives již kapelu označuje za "Death Metal/Deathcore", což ve mne vzbudilo obavy kam se kapela posunula.  K ověření stavu jsem tak logicky zvolil poslední album jenž je hojně "otagované" jako "deathcore", "slamming brutal death metal" a podobně... i tak jsem nadále věřil, že tím chtějí jen nalákat nějaké nové posluchače. Ve výsledku toto album je poslouchatelné i přes výrazné vlivy "z tagů", protože podobné vlivy mají i mé oblíbené bandy jako třeba Aborted, které též nejsou "čistým Death Metalem"... tudíž proč ne a čekal jsem jací budou tito ostrované živě.
Živě mne však jejich vystoupení do nálady nezapadlo a já tak shlédl jen asi 4 skladby a mizel pryč. Pohled na ostatní fans vypadal, že se ta zdejší stovka obstojně baví, ale nic zásadního. Prostě deathcore s dvěma vokály, kterým občas pomůže i basák. Při mém odchodu se rozjel i menší kotel, který však jel formou "hc kotle", což jen potvrzuje jak kapela hrála.
Osobně jsem tedy zklamán i přes nižší očekávání.

/// Fleshless ( Death Metal/Grindcore / Děčín )
Psát něco o zdejších pořadatelých, které jsem tentokrát viděl již po 20-té (naposledy MetalGate Czech Death Fest 2023) je opravdu složité zvláště, když je letos nejspíše uvidím na Antitrend open air a na Obscene Extreme... Zdejší set však byl speciálním "Grinding" setem, který tak byl oslavou 30-tých narozenin tohoto kapelního dema. Osobně diskografii Fleshless takřka neznám a i toto demo mi je cizí, ale i tak byl plán si poslechnout toto zásadní kapelní demo. Jenže i nadále pokračoval pokec a tak bohužel...

/// Sick Show North Suspension Team
Tato show je obdobou sado-maso vystoupení v rámci Obscene Extreme, ale tyto věci jdou mimo mne...

/// Fleshcrawl ( Death Metal / Německo )
Celý den byl za mne nejslabší z celého festu, ale za to tu hráli mí oblíbení Fleshcrawl, kteří drtí struny již od roku 1991. Německý death metal nepatří mezi ty nejuznávanější, ale právě Fleshcrawl po boku sobotních Obscenity (nakonec odpadli), či Resurrected patří mezi opravdu kvalitní party. Fleshcrawl jsem doposud viděl 4x (naposledy MetalGate Czech Death Fest 2023) a z toho jednou ještě s původním zpěvákem (Sven "Svenson" Gross). 11.6.2021 však Sven bohužel zemřel na rakovinu (čest jeho památce) a v kapele jej tak nahradil Borisz Sarafutgyinov (Deprived of Salvation). I po neplánované změně na vokálu kapela nadále hrne svůj staroškolský death metal a hlavně i z pohledu vokálu zde není co vytknout.
Na jejich set dorazila jedna z nejvyšších účastí, která čítala odhadem 300 fandů, kteří se bavili po celý set ať stáli kdekoliv. Konal se zde i největší letošní kotel, který čítal více jak 20 fandů, kteří dokonce zvedli do vzduchu i opodál stojícího vozíčkáře. Ostatně i odezva fans byla velmi dobrá, kterou podpořili skladby jako nesmrtelná "Flesh Bloody Flesh", či "Slaughter at Dawn" (snad se nepletu). Dle očekávání se zde udál jeden z nejlepších setů ročníku, který si kdejaký neznalý fanda mohl zaměnit s ledajakou Švédskou legendou. Nezbývá než věřit, že se blíží nová deska, která naváže na "Into the Catacombs of Flesh", kterou nahrál ještě zpěvák Sven v roce 2019.

/// Gut ( Goregrind/ Německo )
Můj osobní headliner dne právě dohrál, ale pro většinu fans teprve nastupoval na scénu. Gut jsou považování za průkopníky Pornogrindu, potažmo Goregrindu, po boku kapel jako Rompeprop, či Cock and Ball Torture. Oproti zmíněné dvojici jsem znal Gut pouze jménem a tak má první cesta po jejich potvrzení mířila na Bandcamp poslechnout o co zde jde. Volba padla na kompilaci "The Singles Collection" (2000), která mi předvedla fakticky očekávané, aneb tu a tam horrorové/porno vsuvky následované podlazeným gorem s nepříliš vysokou variabilitou skladeb. Tak jako tak byla povinnost tuto bandu vidět, protože od vzniku, v roce 1991, byly v součtu 14 let neaktivní... Ostatně nedávné sety jejich parťáků z kapel Blood a Dead mne vcelku bavily...
Tito prasáci započali svůj set až v 23:50 bez nějakých velkých "prvoplánových" srandiček a tak jejich ozdobou byly pouze masky alá "Mexické kapely". O to více jsem se mohl soustředit na samotnou muziku, která byla na goregrind poměrně variabilní a hlavně živelná. To se velmi líbilo i fandům, kteří opětovně rozjeli kotel a dokonce se vyskytli i první plavci. I přes mírně předčená očekávání jsem z této party odešel v půlce setu, že si ji doposlouchám do stanu. Avšak tam se zvuk dosti tříštil o okolní chatky a tak druhou půlku setu nelze nijak hodnotit.

Sobota

Sobotní ráno se neslo v duchu lehkého deště a čekání na 12:00, kdy začne hrát první kapela. Zdá se, že čas měly ukrátit jakési zábavné soutěže po vzoru prvního dne Obscene Extreme, ale zaslechl jsem že se cosi zrušilo, abych po cestě na první kapelu zahlédl, že se pod pivním stanem nakonec dějí (více viz klady/zápory v úvodu reportu). Problémem však je, že se kryly s první hracím slotem dne. 

/// Minor ( Death Metal / Slovensko )
První kapelou dne byli Žilinští Minor, kteří se letos stihli přejmenovat na Minnor až by mne i zajímal důvod proč tak po deseti letech učinili. Každopádně chlapi nějakou dobu eviduji jako zajímavou Slovenskou kapelu, ale nikdy jsem se do nich hlouběji nezaposlouchal. Předposlech jejich nových klipů na Youtube mne překvapivě bavil a evokoval ve mne až odkaz na kapely jako Morbid Angel, či Deicide s tím, že kapela jede spíše progresivnější formu Death metalu. Třeba v klipovce "Nevermore" cítím až vliv Sepultury, ale samotný výsledek působí velmi dobře a tak nebyl důvod na tuto partu nevyrazit.
Bohužel kapelu dorazilo podpořit jen sotva 30 fandů, ale ti si mohli užívat již dosti tvrdý zvuk, který ještě zvýraznil technicky zdatné muzikanty a hlavně skvělého bubeníka. Kapela se snažila lákat fandy ke stage co to jen šlo, ale u prvního slotu to je vždy složité. Nepomohly ani staré skladby, ani rok stará klipovka "Nevermore" či závěrečná nejnovější klipovka "Rue d'Auseil". I přes nepříliš povedenou odezvu hodním set těchto Slováků pozitivně a jsem moc rád, že zde zahráli.
P.S.: Kapelní trika mají vepředu výrazné spojení písmen N a N, což čekám odkazuje na nový název Minnor.

/// Spineless Fuckers ( Grindcore / Brno )
Jako druzí šli Brňáci Spineless Fuckers, které jsem doposud viděl 6x, ale vždy to bylo v okolí Brna (naposledy Antitrend open air festival 2023). A tak jsem se hlavně těšil jaká bude na tuto partu odezva a zda se chytnou i fandové co nedorazili z Brna/Svitav a podobně. Ostatně na grindové scéně mají SF již solidní jméno nejen úzkou personální vazbou na Mincing Fury, či kapely jako Space Hamster a Švédské Deranged (kytarista Thomas). 
Již pohled na stage jasně určil, že kapela nejen umí výborně hrát, ale nebojí se i nějakého toho vtípku. A tak celá parta byla oděná v žluto/modrých variacích prodejny Lidl a to včetně kloboučků. Na toto navazovala i celá řada vtípků, že Lidl jsou jejich merchandise a podobně. Vtípky provází tradičně i jejich skladby jako "Okurková sezóna", "Caterpillar in Toast", či "Mushroom Hunters (Lovci hub)". U poslední houbové skladby nastala po pár tónech chybka bubeníka, kterou kapela ocenila mnoha úsměvy a nějakým tím drobným rýpnutím do bubeníka. Chlapy tak lidi dokázali zabavit po všech stránkách a nejinak tomu bylo i s kotlem, který nejednou podpořil sám Reef, který tak do něj dokázala nalákat až 20 lidí. Další klasickou akcí pro zvýšení zábavnosti je Motorákovo korzování mezi fandy, kdy vlastně pomalu půlku času není na stage. Ostatně i návštěvnost byla velmi vysoká (asi 200ks) na druhý slot dne z čehož pramenil i vysoký zájem o kapelní merch. Kapele se podařilo prodat mnoho trik, kdy logicky zaujal hned trojitý prodej dámských trik v jeden čas. Tento úlovek musel být zvěčněn na kapelní mobil.
Suma sumárum výborný set, který ukázal, že je lepší pozvat pořádný grind jak gore tupa tupa srandičky.

/// Parallel Existence ( Death Metal / Rakousko )
První sobotní zahraniční akvizicí byli Parallel Existence z Vídně o kterých bylo dosti složité dohledat nějaké bližší info. Již od pohledu se zde nejedná o nějaké zelenáče, kteří by hráli Death metal poprvé a to zvláště platí pro zpěváka. Jeho hrdelní projev ve mne evokoval kapely jako Dying Fetus, či Monstrosity, což mne mile překvapilo.
O to větším překvapením bylo, když na stage nenastoupil dredař (alá Rafał z Decapitated), ale "běžný metalista" v triku co vypadalo jako Americká vlajka. Zda to je nadále ten samý zpěvák bohužel netuším, ale jeho vokál byl každopádně velmi kvalitní. Zaujal mne i bubeník, který měl vizáž jako black metalový bicmen skrze nasazenou kapuci, masku a na počátku setu z paliček složil obrácený kříž. Každopádně kapela jako celek předvedla solidní old school death metal, který postupně nalákal odhadem 70 fandů.

/// Mivedantal ( Death Metal/Grindcore / Olomouc )
Kolem 15h započal set poslední tuzemské kapely, který obstarali Mivedantal z Olomouce. Tuto partu znám nějaký ten čas jménem, ale nikdy jsem si je nepustil i přes to, že v kapele účinkují zpěvák Gorgo (Deflorace) a bubeník Vihar (ex-Godless Truth). Jako intro do kapelní muziky jsem zvolil jejich jedinou nahrávku "In Claws of Ignorance" (2009), která působí zvukově jak z 90-tých let, ale zároveň je to hodně solidní sypanice. Tu občas prořízne nějaká ta vyhrávka, ale jako celek se kapela hrne vpřed a zde se ztotožňuji z žánrem "Death Metal/Grindcore".
Samotný set mi přišel víceméně jako Gorgegrind řekněme průměrné kvality, který uháněl za pomoci automatického bubeníka. Automaty obecně nemám v lásce a i zde se to jen a pouze potvrdilo. Nedokonalost potvrdila i "lacinější" šmouha "od krve" na hlavně zpěváka Gorga, která zdaleka nepůsobila jako Christopheho (Inhumate) rozbité čelo od mikrofonu. Celkově se tedy jednalo o řekněme obstojný goregrind, který zlákal +/- 100 fandů, kteří roztočili i menší circle pit.
P.S.: Pokud se nepletu, tak se jedná o pořadatele festivalu Rotten fest.

/// Commander ( Death Metal / Německo )
Německé kapely jsou pro festival, který se koná kousek od Německých hranic stěžejní. Jednou z těch starších, které jsem až trestuhodně neznal byli Commander z Mnichova. Ti hrají již od roku 1999 a za tu dobu vydali tři plnohodnotné desky, kdy poslední "Fatalis (The Unbroken Circle)" spatřila světlo světa v roce 2018. Jejich hudba holduje klasickému Death Metalu do kterého jako koření vnikají i Thrash Metalové vlivy a celkově se kapela nebojí ani tu a tam zpomalit, či využít až symfonické podklady. Tyto řekněme otevřenější podoby old school Death Metalu mne vcelku baví a zde se to jen potvrdilo. Co se sestavy týče, tak v té je pouze jediný původní člen jímž je zpěvák/kytarista Nick Kolar.
Na jejich set dorazilo pouhých 50 fandů, což mne až nemile překvapilo, ač kapela hraje od roku 1999 a nepatří mezi nejznámější kapely. Mé zklamání z návštěvnosti ještě umocnila vysoká kvalita setu, která mne mile překvapila svojí vyšší rychlostí. Tu udával mladší bubeník, který stylově oblékl triko legendárních Bolt Thrower na rozdíl od zbytku kapely, která měla prostě černá trika. Rozmanitost setu zvyšovaly i jeho občasné úklony k "thrash metalovému stylu bubnování". Avšak kapela se nebála zapojit i epický song, který měl dokonce 10 minut, což je pořádná dávka na Death metalovou kapelu.
Celkově se jednalo o výborný set a potěšilo mne, že kapela v červnu vydá nové album.
P.S.: Zaujala mne i koncovka, kdy zpěvák fandům zasalutoval, což krásně sedlo k názvu kapely Commander (česky velitel).

/// Menstrual Coctail ( Happy Goregrind / Bulharsko )
Další gore v sestavě a já pro změnu zvolil pauzu.

/// Disgorged Foetus ( Goregrind / Francie ) - 2.set místo Obscenity
V tomto slotu měl hrát další osobní co-headliner celého festivalu a to Němci Obscenity, kteří hrají již od roku 1989. Nejsem jejich ortodoxním fandou, ale má je již delší dobu rád. Jenže kapela ze zdravotních důvodů odpadla a tak pořadatelé domluvily druhý set Francouzských Disgorged Foetus.
Tento Goregrind jsem kousek shlédl v pátek a tak padla volba prokecat tento set. Nakonec jsem dorazil na poslední 2-3 skladby, ale nemá smysl je hlouběji hodnotit, protože by to bylo totéž co v pátečním reportu.
=> nehodnoceno

/// Resurrected ( Brutal Death Metal/Grindcore / Německo )
Resurrected fungují již od roku 1993 a, stejně jako Obscenity, je mám rád již pořádnou řádku let. Avšak vůči Obscenity je tato parta z Duisburg nakloněna rychlejšímu a tvrdšímu Death Metalu, kdy jejich "zpomalení" jde kamsi k Obscenity, ale když "šlapou" tak jsme až ve vodách Brutal Death Metal. Ostatně za bicími zde sedí vynikající Dennis Thiele (Prostitute Disfigurement) a tak se nelze divit nějaké té rychlopalbě.
Na počátek tohoto setu dorazilo kolem 150 fandů, kteří dostali spíše válivější set, který byl zahalen do hutného kouře. V něm byl nejvíce viditelný zpěvák Christoph, který je pořádným kusem chlapa a hlavně jeho vokál není daleko ani od George "Corpsegrinder" Fisher (Cannibal Corpse). To vše naštěstí roztočilo i kotel v kterém bylo kolem 10 fandů, což je solidní počet. Drobnou vadou setu však byl zvuk, kde se "slévaly" kytary, které jednoznačně přetlačily hrdelní vokál a bicí. Celkově se jednalo o solidní set, ale čekal jsem od něj přeci jen o trochu více.

/// Pessimist ( Death Metal / USA )
Co-headlinerem tohoto dne byli Američané Pessimist, kteří hrají již od roku 1989, ale mne toto jméno nic neříkalo. Ostatně své tři desky vydali v letech 1997, 1999 a 2002 čímž je převálcovala nejedna kapela. A to i přes to, že kapela má ve svém čele jediného takřka původního kytaristu Kelly Mclauchlin (ex-Hirax, ex-Possessed, ex-Angelcorpse (živě), ex-I Am Morbid) jehož doplňuje například jeden z nejlepších bubeníků Tim Yeung (ex-Decrepit Birth, ex-Divine Heresy, ex-Hate Eternal, ex-Morbid Angel, ex-Pestilence, ex-Nile (živě), ex-Vital Remains (živě), ex-I Am Morbid). Od poslechu jsem očekával řekněme klasický Americký Death metal, ale překvapivě se zde jedná o tvrdší odnož vzor Broken HopeKrisiun, či třeba Deicide.
Vše výše zmíněné potvrdil i set, který měl výborný zvuk, vysoké tempo a opravdu úžasnou auru. Z kapely šlo cítit, že své hudbě upřímně věří a že si je zároveň vědoma svých kvalit. Já tak nestačil zírat jak skvělou kapelu pořadatelé sehnaly a zároveň jaká perla mi tolik let unikala.
P.S.: Zpěvák mi svými "hroty" dal vzpomenout na zpěváka Valda (ex-Blood Red Throne).

/// Hour of Penance ( Technical/Brutal Death Metal / Itálie )
Tito Italové byli co-headlinerem celé akce a měli jím být i v rámci ročníku 2020, ale tehdy začal řádit koronavirus a kapela tak dorazila až na letošní ročník. Tuto Římskou partu hltám celou řadu let po které patří mezi mé zásadní Death Metalové kapely. Avšak i přes to mne obě živá shledání (naposledy Brutal Assault 2017) spíše zklamala a to mi přijde, že se nejednalo čistě o nějaké zvukové problémy... V mé hlavě tak hlodal pomyslný červíček pochybností zvláště, když jsem jejich poslední dvě alba, "Misotheism" (2017) a "Devotion" (5.4.2024), sotva slyšel. Na posledním albu v kapele proběhla významná změna, kdy zde již nefiguruje legendární Davide Billia (Antropofagus, Putridity, Beheaded, Failure, ex-Septycal Gorge, ex-Hour of Penance), ale neméně kvalitní Giacomo Torti (Bloodtruth).
Na počátku setu mne zaujal jejich vlastní zvukař, který vykouzlil ještě lepší zvuk než byl napříč festivalem, ale to co pak předvedla samotná kapela bylo luxusní. Chlapi se obešli bez nějakých prudkých pohybů, ale za to jejich hudba byla enormně tvrdá a co víc i precizně zahraná. Jednotlivé nástroje šly perfektně rozeznat a tak si jich mohli dosyta užívat jak muzikanti, tak i běžní fandové. V půli setu se rozjel i poměrně velký kotel do kterého jsem se taktéž zapojil a tak jsem si ani nestihl napsat více poznámek. Každopádně účast na setu takové hvězdy bych čekal vyšší, ale bylo zde asi 200 lidí, což je v rámci ročníku vyšší číslo, ale ne nejvyšší...
Zdejší set dal zapomenout na předchozí otazníky a jasně mi ukázal "zač je toho loket".

/// UxLxCxMx / ULFCM ( Goregrind / Německo )
Jako další měli zahrát Němci Undying Lust for Cadaverous Molestation, kteří mají hned několik zkratek jejich jména (UxLxCxMx / ULFCM / ULCM) a tak je nejspíše různí lidé znají pod různými jmény. Já tuto partu eviduji od jejich zdejšího setu v roce 2018 kde jsem z jejich poslechu nebyl nějak unešen, ale zrovna Goregrind nepatří mezi mé "srdcové žánry". Jenže krátce před jejich setem tato kapela odpadla a tak se zbytek programu posunul vpřed.

/// The Creatures from the Tomb ( Goregrind / Německo )
I další slot byl Německý Goregrind v duchu Cock and Ball Torture a jiných žánrových legend. The Creatures from the Tomb jsou o 5 let služebně mladší jak UxLxCxMx a doposud jsem je taktéž viděl pouze jednou a to na Obscene Extreme 2022. Avšak ani jejich set mne tehdy neuhranul a to jsem očekával i od toho zdejšího.
Na letošní dorazilo již jen odhadem 100 lidí, kteří se však již od samého začátku velmi dobře bavili a to i formou 20ti-hlavého kotle. Hudebně se však jednalo o řekněme nadprůměrný goregind, který je v rámci žánru poměrně variabilní. Očekávám, že kapela hrála nejvíce z jejich jediného Full-length alba "The Terrifying Menace" (2018), ale z gore vokálu se to těžko posuzuje.
Shlédnutou půlku setu hodnotím řekněme nadprůměrně.

/// Demiurgon ( Death Metal / Itálie )
Italská death metalová scéna je naprosto špičková a i přes neznalost Demiurgon (do jejich zdejšího potvrzení) jsem věděl, že tuto partu chci vidět. Ostatně členové kapely jsou navázáni na zajímavé kapely jako Valgrind a Darkend z čehož čerpají i ve vlastní tvorbě, kterou započali již v roce 2001 pod jménem Hatred. V roce 2014 se tato parta přejmenovala na Demiurgon a již stihla vydat hned dvě plnohodnotná alba. Při jejich poslechu jsem nejvíce času věnoval poslední desce "The Oblivious Lure" (2019), která mne velmi zaujala.
Má vyšší očekávání ještě vygradoval samotný set, který byl na poslední kapelu festivalu extrémně rychlí a plný energie. Ta sálala hlavně ze zpěváka, který se stíhal i usmívat a vůbec z celé kapely vyzařovala radost. Bicí drtili každého kdo na ně jen pomyslel, kytary naopak každého řezaly a vše dovršil výborný vokalista. Tento masakr měl navíc velmi povedený zvuk a tak se zde zrodil jeden z nejlepších letošních setů a zároveň asi největší překvapení ročníku.


Celý festival hodnotím velmi pozitivně od areálu (mouchy se evidují a budou se řešit), kapel (škoda těch Obscenity...) po zvuk a perfektní atmosféru i mimo kapely. Letošní ročník mne možná lehce zarazil/potěšil tím, že zde byla výrazná převaha Death Metalu a bylo zde málo BDM/Slamu. Tato změna kormidla festu lehce ubírá na exkluzivitě, i přes mnoho neokoukaných kapel, ale dle kapel na rok 2025 se kormidlo opět bude stáčet více k BDM/slamu. Nezbývá tedy než se těšit na 15.-17.5.2025 opět do Chřibské.


- top kapely festu (za mě): 
1. Hour of Penance 2. Sinister 3. Putridity 4. Fleshcrawl 5. Centinex 6. Demiurgon 7. Spineless Fuckers 8. Commander 9. Indecent Excision 10. Pessimist
- zklamání festu (za mě):
1. prokecaní Fleshless 2. Devine Defilement
- příjemné překvapení festu (za mě): 
1. Demiurgon 2. Neurotic Machinery 3. Pessimist 4. Godless 5. Minor