MetalGate Czech Death Fest 2023 (vol.14)
Obecné klady:
- nadále rodinná atmosféra (i rodiny s dětmi)
- Lidí tak akorát, tudíž jen menší fronty a žádné sáčkování u pódia.
- Komfortní záchody a sprchy s nadále pravidelným úklidem
- jídlo přímo v areálu v kamenné hospodě (průměr v asi 160,- Kč za solidně velkou porci) a catering, který byl také solidní (zde bylo jídlo za podobnou cenu)
- nadále fungující hospůdka v Zábrodí s pivkem a širokým výběrem jídla od snídaní po večeře
- nadále "cashless" systém
Mnoho lidí jej nemá rádo, ale šetří se řešení papírových lístků, zvyšuje se bezpečnost v areálu (zlodějům je čip s penězi k ničemu = mají menší potencionální "zisk"), zvyšuje se rychlost odbavení
Obecné zápory:
- nadále zpoplatněné stanování (300 Kč)
Není problém ty peníze vynaložit, ale raději dát o 100,- dražší vlez jak na místě požadovat po lidech prachy, když už mají lupen... Vítka platí i nadále.
Ani klad ani zápor:
- program je opravdu obří
Osobně bych se vydal cestou "alá Brutal". Tudíž velký program ponechat a k němu menší kartičku na krk pouze s hracími časy, či nějakou otevíračkou, případně termínem soutěže. Chápu, že to je zase nějaký náklad nahoru, ale za mě drobná věc co lidi potěší. Vláčet se s tím obrem není ideál a hledá se vůči kartičce taky déle, tudíž lidi méně vnímají kapely, což je škoda.
- Nevychytaná informovanost o změnách v sestavě.
Před festem se hlásilo, že Hejtman a Nahum si prohazují sloty mezi dny, ale program to ignoroval. Člověk si řekne "ok už to dali do tisku než ta nutnost změny nastala.. ostatně Primary Resistance v něm jsou taky...". Jenže sloty se prohodili zpět a navíc v době festu odpadli SHAMPOON KILLER. Je fajn, že po areálu byly QR kódy s odkazem na aktuální věci, ale co jsem viděl, tak tam bylo ledasco a hlavně bez notoifikací. Tudíž i člověk co to QR měl na něm nesedí "24/7", aby zjistil zda se něco nestalo. Samo nečekám, že si CDF bude platit vlastní appku alá Brutal Assault, ale i tak ty 2 změny mohly být na webu, FB stránce a FB eventu a rázem máme i notifikace alespoň pro lidi co Facebook vedou... Zpětně zjišťuji, že byl lineup v Google kalendáři, což je zajímavá free alternativa, ale samo ne každý ho vede. Každopádně nějaká snaha o aktuálnost je, ale bylo by fajn ji ještě doklepnout kdyby někdy v budoucnu bylo více změn naráz.
Počasí:
Asi 23 stupňů (ve stínu) a v noci kolem 9 stupňů. Převážně byl na sluníčku pařák, ale občas padlo pár kapek a třeba na Spasm silně zapršelo na asi 20 minut.
Program: (upravený dle změn na festu)
Čtvrtek 15.6.2023
------
12:00 - 12:30 THE LAST BAD DAY
12:50 - 13:20 VANGUARD
13:40 - 14:10 LANDSCAPE OF SHADOWS
14:30 - 15:00 ARMADA (MX)
15:20 - 15:50 THE CORONA LANTERN
16:10 - 16:40 SYMBTOMY
17:00 - 17:30 EMBRIONAL (PL)
18:05 - 10:50 NUCLEAR (CL)
19:10 - 19:55 TRAHIR
20:25 - 21:25 DISFIGURED CORPSE
21:55 - 22:55 REVEL IN FLESH (DE)
23:25 - 00:25 ATROCITY (DE)
Pátek 16.6.2023
------
10:30 - 11:00 SEARCH AND DESTROY
11:20 - 11:50 SCABBARD
12:10 - 12:40 PANYCHIDA
13:00 - 13:30 HEJTMAN
13:50 - 14:20 EXORCIZPHOBIA
14:40 - 15:10 GORGATRON
15:30 - 16:00 SPASM
16:20 - 17:05 ROTTENNESS (MX)
17:25 - 18:10 MORIBUND OBLIVION (TR)
18:30 - 19:15 POSTCARDS FROM ARKHAM
19:45 - 20:45 IN APHELION (SE)
21:15 - 22:15 TORTHARRY
22:45 - 23:45 GRAVE (SE)
00:15 - 01:15 MISERY INDEX (US)
Sobota 16. 6. 2023
-------
10:30 - 11:00 BLOODY OBSESSION
11:20 - 11:50 MINOR (SK)
12:10 - 12:40 STERCORE (SK)
13:00 - 13:30 BOHEMYST
13:50 - 14:20 NAHUM
14:40 - 15:10 MELANCHOLY PESSIMISM
15:30 - 16:00 FLESHLESS
16:20 - 16:50 INGROWING
17:10 - 17:55 DARKFALL (AT)
18:15 - 19:00 DESTINITY (FR)
19:20 - 20:05 HYPNOS
20:35 - 21:35 FLESHCRAWL (DE)
22:05 - 23:05 ABORTED (BE)
23:35 - 00:35 NECROPHOBIC (SE)
Na "Broďák" jezdím od roku 2013 a tak jsem se sem vracel jubilejně po desáté (vlastně deváté pokud beru v potaz nucenou kovidovou pauzu v roce 2020). Tento festival je tedy mojí oblíbenou "klasikou", která má vždy perfektní lineup co stojí na pevných základech české scény. Tu doplňuje celá řada zajímavých menších zahraničních jmen, ale i těch celosvětového formátu. Ve výsledku zde člověk najde ideálně vyváženou sestavu v krásném prostředí. A tak nikdy neváhám a hned kupuji lístek na další ročník, protože se to vždy vyplatí.
Ani letošní se akce neobešla beze změn.
4.6.2023 odpadla kapela "Primary Resistance", kterou nahradila kapela "Gorgatron".
přímo na festivalu odpadla kapela "SHAMPOON KILLER" (zraněné koleno bubeníka), kterou nahradila kapela "EXORCIZPHOBIA".
Čtvrtek
Mnoho lidí na CDF začíná jezdit již od středy z čehož dopadají ohlasy o afterparty/kalbě do čtvrtečních 03:30 a podobně. Já se snažím alespoň ten jeden den nepít a hlavně ušetřit jedno nocování ve stanu. A tak běžně ráno před 9:00 vyrážím směr CDF. I letos jsem měl odvoz autem, který mne na jednu stranu stojí krásnou cestu vlakem a příjemnou procházku z Olešnice (potažmo Červeného Kostelce dle spoje), ale na stranu druhou je člověk dříve v areálu. Cestu mám asi 185km, což není úplně málo, ale vpřed hnaly alba kapel Deloraine + Cruachan, tudíž to velmi dobře uteklo.
/// THE LAST BAD DAY ( Alternative hardcore/metal / Rtyně v Podkrkonoší )
Cílem bylo dojet alespoň 30 minut před první kapelou, abych postavil stan, nabil čip a koupil pivo. Jenže se vyrazilo trochu později a tak jsem tuto mladou partu (členům by mělo být kolem 20ti let) poslouchal pouze ke stanu. To mne až tak nevadilo, protože předposlech mne nějak nenadchl. A to potvrdil i poslech na dálku ke "kempu pod stromy", kdy jsem měl pocit, že poslouchám moderní melodický hardcore. Aneb zahrajeme to tvrdě hardcorově, ale neopomeneme ani dát melodické prvky hozené až kamsi k popu. Nejednou jsem si vzpomněl na poměrně známou kapelu Hand Grenade, která mi též nesedí.
/// VANGUARD ( Melodic Death Metal / Brno )
Vanguard patří mezi kapely, které hojně koncertují a to zvláště v domovském Brně. A právě tam jsem měl zájem o mnoho akcí, kde hráli, ale shodou okolností to nikdy nevyšlo (jednoduše nejsem z Brna). A tak má premiéra proběhla až zde, kdy kapela slavila 10 let na scéně.
Start koncertu mne až vyděsil svým popovým intrem, které bylo logicky využito jako sranda "vzor Gutalax" a jejich znělka z legendárního seriálu "Pobřežní hlídka" (Baywatch). Po tomto "šoku" nastala již ta "správná hudba" aneb moderně pojatý melodický death metal, který mi sem tam evokuje až vlivy deathcore. A jak deathcore nemusím, tak u Vanguard mi výsledný mix přišel stravitelný. To ocenili i fandové, kteří rozjeli menší kotel a i já si lehce "podupával". Avšak jak si člověk odskočí pro první pivko, tak je zřejmé, že potká celou řadu kamarádů a tak jsem druhou půlku setu pouze poslouchal.
Celkově to byl povedený set, který si snad brzy zopakuji kompletně celý a to ideálně v Brně na Melodce.
P.S.: Se zpěvákem Tomem se dalo dobře pokecat v dalším průběhu festu. A opět děkuji za společné foto.
/// LANDSCAPE OF SHADOWS ( Metalcore/deathcore / Velká nad Veličkou )
Tuto mladou kapelu (vznik 2019) jsem nadále prokecal, tudíž bez hodnocení/reportu. Ostatně stejně jsem je plánoval oželet.
/// ARMADA ( Death Metal / Mexiko )
Armada pochází až z dalekého Mexika, ale v naší republice hraje takřka každý rok na různých menších festivalech. Sice moc nevím co pořád propagují, když od jejich vzniku v roce 2009 vydali pouze jedno "plnohodnotné album" jménem "Rebellion My Religion" z roku 2014. Sám jsem je zde viděl v roce 2017 a od té doby je mám "zaškatulkované" jako průměrný death metal. I přes to jsem na ně vyrazil a výsledek byl fakticky totožný. Kromě průměrné hudby koketující se slovy "odrhovačka"/"kolovrátek" mne zde výrazně nebavil zvuk. Ten byl měl až takový plechový dozvuk, který překrýval i jednotlivé nástroje.
I přes nic moc výsledek kapelu podpořilo více lidí jak jednoznačně lepší Vanguard, což zpětně mrzí. Zvláště, když Mexikáni u mnoha fandů nabrali kladné body za naučená česká slova "pivo" a "píčo", což mi hraničí až se Sabaton a jejich "ještě jedno pivo"...
/// THE CORONA LANTERN ( Doom/Sludge Metal / Praha )
Corona je mojí tuzemskou srdcovkou již od jejího vzniku v roce 2014. Jejich prvotinu "Consuming the Tempest" (2015) jsem hltal plnými doušky a to již platí i o "Certa Omnibus Hora" do které jsem se dostával o něco složitěji. A nadšení z alb podtrhla i obě výborná vystoupení v letech 2017 a 2021, která proběhla právě na zdejším festivalu. Ty se od sebe lišily hracím časem, ale TCL potvrdily, že jejich hudba funguje jak za světla, tak za tmy. A tak jsem se nebál ani letošního startu v 15:20, ač jsem přeci jen doufal v čas alespoň po 19h. Naštěstí počasí kapele dopřálo zataženou oblohu, která zvěstovala déšť, což je pro podobné "spolky" solidní kulisa. Na set jsem zaujal místo v 3.řadě, která pro mne bývá optimální když neočekávám nával lidí. Ti mne však překvapili, protože dorazila klidně polovina placu což je číslo, které tu neměla ledajaká death/thrash kapela po celý ročník. Fandové si došli pro plnou dávku emotivní hudby, kterou podpořil skvělý zvuk (ač z počátku byl do prvních řad řádně ostrý a dunivý), ale také celá pódiová "choreografie". Oblečení muzikantů, pohyby, gesta, Dáji klobou a oční stíny vytažené až pomalu k decentnímu warpainu... Prostě lahůdka, která jen podtrhává celý výsledek. Ač já kapelu vlastně tak půl setu neviděl, protože jsem si nejednu skladbu užíval se zavřenýma očima... Celý zážitek vygradoval prvními kapkami deště a to již Dahlien odhodila i svůj klobouk, zapařila na poslední songy a poté nastal konec. Opravdu výborný set, který za mne udržel pozici v top3 ročníku.
Jeden z vrcholů ročníku jsem i Dahlien předpovídal v předkoncertním krátkém pokecu. A co si vybavuji, tak sama moc nevěděla co od takto brzkého slotu čekat, ale zpětně za něj bude určitě ráda.
Uvidíme jak The Corona Lantern budou aktivní do budoucna, protože kapela Diligence ukončila činnost a tak se hned 3z4 členů TCL "uvolnili ruce". U Dahlien volný čas nejspíše zaplní její práci v grafice (Dahlien Design + Šani s.r.o.), ale třeba se dočkáme nového alba, který snad předznamenal výborný singl "Poryvy".
/// SYMBTOMY ( Melodic Death Metal / Česko a Velká Británie )
Tato mezinárodní kapela vznikla v roce 2019 jako projekt, ale postupně se z ní stala regulérní skupina, která uctivá staroškolský death metal. Mezi členy vládnou lidé ze Sectesy (David "Dejvy" Krédl - kytara, Martin Halma - vokál), které doplňuje kytarista Jaroslav Šantrůček ( Despise, ex-Heaving Earth), basistka Dáša Duzl (ta mám z to žije v Anglii) a živě bubeník Štěpán (Despise, ex-Poppy Seed Grinder). Tudíž sestava je složená z kvalitních muzikantů, což je vždy kvalitní základ. Avšak zásadní je vždy hudební výsledek a ten má kvalitu na obou vydaných demech, tak živě. Set byl velmi výživný s poctivou porcí ryzího death metalu, který doplnil zvláště výbušný zpěvák. Výsledku pomohlo zamračené a lehce propršené počasí, jenž umožnilo využít reflektory a ještě více podpořit atmosféru. Výsledek však v mých očích sráží, že prý mají hrát hodně coverů od legendárních Krabathor. Tuto legendu mám rád, ale obecně nemám rád kapely co hrají víc jak 1-2 převzaté skladby. Zde však nemohu soudit kolik jich zaznělo, protože notoricky poznám pouze pár věcí této legendy. Celkově to však byl velmi povedený set až mne mrzí, že jsem část setu prokecal opodál v areálu...
P.S.: Zaujalo mne bubeníkova stolička, která vypadala jako "křeslo nějakého gamera". Ten obří držák za hlavou mne překvapil zvláště, když jej zdá se ani nepoužíval...
/// EMBRIONAL ( Death Metal / Polsko )
Polsko má celou řadu kvalitních death metalových kapel, které snad ani není třeba jmenovat. Vůči nim jsou Embrional přeci jen méně známou squadrou, která však mnohá větší jména kvalitativně převyšuje. Ostatně hrají již celých 20 let a jsou navíc personálně propojeni s výbornou Death/Black Metal smečkou Azarath. Z dalších kapel v "CVčkách" členů září jména jako Christ Agony, F.A.M., Arkona (PL), Inferno, Squash Bowels, Fetor, či Offence. Tudíž kapela je plná zajímavých muzikantů, což mi potvrdilo i mé jediné dosavadní shledání na Nice To Eat You Deathfest 2022, kde mi jejich set dal vzpomenout dokonce na legendární Incantation.
I v Kostelci mne jejich set náramně bavil svým "old school" přístupem, který nepotřeboval nějaké divočení na stage, ale cílem je kvalita a atmosféra. Ta je zde dosti načernalá a i tím evokuje výše zmíněné Incantation. I hudebně si jsou kapely blízko, kdy se nebojí občas i zvolnit z blasfemické palby do středního tempa. Když se k tomu přidalo podmračené počasí a osvětlená stage, tak se ještě více posílila právě atmosferická stránka celého koncertu. I tak jsem na něm našel věc, která mne zklamala a tou byla poměrně slabá účast fandů. A tak doufám, že ti co tyto řádky čtou kapelu alespoň okusí někde online a poté i živě.
/// NUCLEAR ( Thrash Metal / Chile )
Jižní Amerika se pyšní mnoha divokými a výbornými kapelami v čele s legendární Sepulturou. Avšak jen o 7 let později (v roce 1991) vznikla Chilská odpověď, která je za mne podobně kvalitní, a tou byla kapela Criminal. A právě na toto komando navazují Nuclear, což jsem si mohl ověřit již 2x živě a nespočetněkrát ve sluchátkách. Nezapomenu na poslední zdejší shledání, v roce 2017, ještě na "bokové stage", kde se muselo v kotli běhat "z kopce a do kopce", což byl slušný "záhul", ale zážitek to byl výborný. A i tentokrát jsem se nechal zlákat k této kratochvíli a to rovnou na 3/4 setu. O to kratší bude samotný report, protože psaní poznámek se neslučuje s během. Jednalo se zde o pekelně rychlý, chytlavý, šlapavý thrash s precizní muzikantskou prací a živelností. Prostě muzika na kotel jako dělaná. Na závěr zazněl cover od nesmrtelných Death a to pecka "Evil Dead" (album "Scream Bloody Gore" z roku 1987), která zněla parádně a vytáhla z fandů poslední zbytky sil.
/// TRAHIR ( Psychedelic Doom Rock / Praha )
Sedmá hodina večer už začíná být obstojným časem pro atmosferické kapely mezi které jednoznačně patří i Trahir. Avšak jejich slot po trojici death/thrash kapel a před další trojicí death kapel sváděl mnoho lidí k odpočinku.
Trahir hrají teprve od roku 2018, ale již si mne dokázali "omotat kolem prstu" hudbou evokující taková jména jako "válivější" Black Sabbath, Electric Wizard, či Truckfighters. Nadšení z poslechů doma podtrhl jejich šamanský set na festivalu Stone Smoker Festival v roce 2020. Avšak od té doby kapela vydala své první "plné album" jménem "Whose Hearts Petrified"(2022), které mne překvapivě příliš nesedlo svým světovějším, unifikovaným zvukem a náladou, která se přeci jen vzdálila od "hippies/psychedelic" skladeb jako "Succubus", či "Purple Sun". Avšak toto album nemám mockrát naposlouchané a tak mi třeba časem sedne. Zajímavostí je, že na této desce je již zvěčněn i Dan Friml (Mean Messiah, Surma), který není jen kvalitním muzikantem, ale hlavně patří mezi přední české producenty a je také vlastníkem nahrávacího studia "The Barn". Touto posilou tedy kapela získala persónu, která pomůže jak hudebně, tak "prací kolem kapely".
A právě Dan byl očekávám "jazýčkem na vahách", který dostal Trahir na zdejší pódium. Od samotného startu ze stage dýchla šamanská atmosféra, která vyzařovala zvláště z frontmana (Adam Balcar) a jeho hole. Avšak závan to byl nepoměrně slabší jak u výše zmíněného setu "U Skaláka". Zde je přeci jen větší pódium, fandové obecně neholdující tomuto žánru a navíc hráli za světla. A tak i na mne dolehla tíha lehkého zklamání, které umocnil zvláštní zvuk, který byl dosti prostorový jak kdyby měl utáhnou masu lidí. A tak jsem z těchto "vyhulenějších Black Sabbath" spíše zklamaný, ale i tak je nadále budu poslouchat a mile rád si na ně zajdu. Beru to tak, že jim prostě nesedl fest/čas/podmínky, což se stát může. To, že nebavili většinu mých kamarádů/známých jsem očekával a nijak mne to nepřekvapilo. Holt pokud ten preferuje Death a HC, ten Death, ten Black atd.. tak ty neosloví řekněme Psychedelic Rock.
/// DISFIGURED CORPSE ( Death Metal/Grindcore / Ostrava a Havířov )
Po všeobecné kapelní pauze na scénu vtrhla tuzemská legenda, která hraje již od roku 1991. Její sestava je plná skvělých muzikantů nad kterými, za mne, ční basák Hadgi (Felisha, ex-Bigotry, ex-Antigod, ex-Dissolving of Prodigy). Ten se v roce 2018 rozhodl opustit Antigod a zároveň na dobu neurčitou přestal aktivně hrát. O to více mne potěšilo, že je zpět na stage a to právě v Disfigured Corpse, které jsem viděl po čtvrté a vlastně potřetí s Hadgim (naposledy a navíc bez něj v roce 2019 v Humpolci).
Zdejší set byl palba od prvního do posledního člena, od první skladby do poslední... Ze stage se linula vlna energie, která ukázala, že i Česká kapela může být na minimálně Evropské úrovni. A opět se potvrdilo, že tu nadále máme skvělé kapely a to zvláště v Death metalu a Grindcore.
/// REVEL IN FLESH ( Death Metal / Německo )
Do potvrzení jsem tento Death metal klasického střihu neznal, ač kapela funguje již od roku 2011 a zahrála si i na větších festivalech (Pitfest, či například Party San). První poslech mne vyloženě neuhranul, ale postupně si to sedlo a já si tak opět potvrdil, že naši západní sousedé mají kvalitní death metalové kapely. Co na tom, že Německo nikdy nedosáhne death metalového věhlasu typu USA, Švédsko, či Holandsko? To nic nemění na kvalitě zdejší scény, která často čerpá inspiraci v "severských kapelách", což platí i o Revel in Flesh, kteří si zvolili jméno dle stejnojmené skladby kapely Entombed (z alba "Left Hand Path" z roku 1990). I set byl velmi blízký klasikému Švédskému death metalu, který není ničím objevný, ale jednoduše funguje. V podobných vodách i zde zahrálo mnoho lepších kapel, ale to nic neubírá solidnosti tohoto setu. Ostatně i fandové kapelu ocenili menším kotlem, kterého jsem se na 3/4 setu zúčastnil. Bohužel mi přišel dosti mizerný kdy v něm bylo jen pár aktivních lidí, ale lepší jak nic.
Celkově tedy solidní set, který se mi do paměti nezaryje příliš hluboko, ale bavil jsem se.
/// ATROCITY ( Death Metal / Německo )
Atrocity jsem pár let evidoval sotva jménem, ač toto jméno spatřilo světlo světa již v roce 1985 jako "Instigator" (v roce 1988 přejmenovali na Atrocity). Od té doby jsou považováni za zásadní kapelu pro celý Německý Death metal a zároveň za velmi progresivní kapelu. Zkusil jsem si poslechnout několik skladeb a vyjma deathu zde cítím silný vliv až klasické hudby alá Fleshgod Apocalypse, či takového nádechu Cradle of filth. Což jsou kapely které mohu, ale u Atrocity jsem se do výsledného zvuku nemohl dostat. Klíčem k hledání důvodu se stal pohled na sestav, protože Atrocity jsou vlastně "Death metalový Leaves' Eyes". Je zde kompletně stejná sestava až na absentující zpěvačku (Elina Siirala). Rázem jsme ve vodách "Symphonic Metal" a pokud spojíme tento melodický styl s Death metalem, Fleshgod Apocalypse a CoF, tak máme až moc širokou paletu, která mi nesedne. Avšak musím zmínit, že Leaves' Eyes mám rád, ale jejich snaha o přitvrzování mne moc nebere a zde vlastně vidím finální produkt kam tak asi přitvrzují.
A tak jsem k setu přistupoval vcelku vlažně a o to více mne překvapila solidní náštěvnost a hlavně celková zábavnost setu. Ten měl tradičně dobrý zvuk, ne příliš razantní osvětlení a ve finále slušné parametry. Ze setlistu si vybavuji pouze název skladby "Death by Metal" z alba "Okkult" (2013).
Po konci hudební produkce měla proběhnout tradiční afterparty, ale odhadem 30 minut po kapele jsem na nic nenarazil a tak jsem šel spát. Což je při zpětném pohledu klad, protože letošní ročník byl dosti náročný.
Pátek
/// SEARCH AND DESTROY ( Melodic Deathcore / Plzeň )
I dnešní den otevřela kapela, kterou jsem plánoval vynechat. Avšak část partie mne vytáhla ze stanu na snídani a tak jsem na koncovku jejich setu zašel.
Deathcore není můj oblíbený žánr a ani tato kapela to nezměnila. Avšak měla dvě atypičnosti, kdy jednou byl dosti průměrný melodický vokál a druhou byla pohledná členka hrající na violoncello (v moderním hávu). Tento nástroj jsem v daných skladbách nerozpoznal, ale minimálně na pohled to byl klad. Jako celek tedy nic pro mě, ale lidí dorazilo překvapivě hodně a i jsem slýchal kladné ohlasy.
/// SCABBARD ( Death Metal / Spytihněv )
V pátek mne jako první zaujali Valaši Scabbard, kteří hrají již od roku 1992. I přes jejich solidní koncertní aktivitu jsem je doposud neviděl a též jsem si je musel více naposlouchat. Volba padla na jejich poslední album "Lidské loutky" (2022), které mne bavilo kombinací klasického Death metalu a takového až Thrash Metalového odéru.
Od příchodu ke stage mne zklamala slabší účast, ale to nijak nesnížilo má očekávání. Set sice vyzněl monotónněji, i skrze takřka nulový pohyb na stage, ale hudebně mne jejich death metalový základ s příměsí thrashe bavil. Co se setlistu týče, tak mám poznačeny dva songy a to "Muž s brašnou" a "Danajský dar", které jsou obě z jejich posledního alba "Lidské loutky" (2022).
Suma sumárum průměrný set, ale i tak si na ně někdy příště zajdu.
/// PANYCHIDA ( Pagan Metal / Plzeň )
Ještě více než Scabbard mne zajímala Panychida, která hraje již od roku 2004. Ta je koncertně velmi aktivní, ale mě se vyhýbá již od festivalu Brutal Assault 2014, kde slavily 10 let na scéně. Od té doby kapela vydala hned dvě alba a to "Haereticalia - The Night Battles" (2016) a "Gabreta Aeterna" (2020), která jsem za ty roky pouze zběžně slyšel. I tak jsem věděl, že je povinnost zde být a, že to bude zážitek.
Již pohled na stage mne potěšil, protože kožené bundy, nábojáky a překrásná plachta v pozadí ideálně nastínili co se bude dít. A když začala znít hudba o krásných Šumavských kopcích, tak nebylo "o čem". Jednoduše lahůdka, kterou nepřibrzdilo ani silné slunce a lehce zastřený zpěvákův vokál. Pár skladeb jsem si dokonce pamatoval z dob, kdy jsem tyto Plzeňáky hojně poslouchal. Tehdy u mne vládlo album "Woodland Journey" (2011), ale ruku do ohně bych nedal za to, že se z něj hrálo. Mám poznačeno, že zazněla skladba "Prokletí ..." a tak tipuji, že šlo o skladbu "Prokletí Christlova dvora".
Celkově se jednalo o výtečný set s mrazivou atmoškou i přes všeobecný pařák. Moc děkuji.
/// HEJTMAN ( death / rock'n'roll / Praha )
V tomto slotu měli hrát asi týden před akcí, aby si pak mezi dny prohodili slot s Nahum, aby nakonec v tomto slotu hráli. Skrze tyto zmatky jsem na ně na pár skladeb vyrazil a jen jsem si potvrdil co jsem poznal z předposlechu a fotek. Fakticky zde jde o kapelu, která je velmi inspirována Malignant Tumour, či Motörhead. To by až tak nevadilo, protože obě kapely mám rád, ale Hejtman to pojímají ještě "stravitelněji pro masy". Rázem je beru za "horší Malignant Tumour", či jak glosoval kamarád "Malignant Tumour z Wishe". Na stranu druhou lidí dorazilo hodně, bavili se, tak proč ne. Já dal pár skladeb a mizel pryč.
/// EXORCIZPHOBIA ( Thrash Metal / Trutnov)
V tomto slotu měli hrát SHAMPOON KILLER, ale ti v průběhu festu odpadli skrze čerstvě zraněné koleno bubeníka. O to větší překvapení bylo, když jsem na stage viděl "Exošku", což jsem hlouběji řešil v úvodu tohoto reportu. Každopádně Trutnováky mám dlouhodobě rád, protože jejich variace Thrash metalu mi vždy připomíná kapely jako Municipal Waste, či Iron Reagan. Kdo zná tak ví, že to jsou opravdu divoké kapely jak hudebně, tak na stage. Skoři a spol až takový divočáci nejsou, ale zábavní jsou pokaždé (naposledy zde loni) a nejinak tomu bylo i tentokrát. Jejich energický set roztočil i menší kotel, který pozorovala dosti početná skupina fandů. Jednoduše zde se potvrdilo jak pohodová, upřímná a skočná kapela to je. Díky.
/// GORGATRON ( Death Metal / Spojené státy )
Ve světe je celá řada kvalitních death metalových kapel a jen Spojené státy jich produkují velké množství. A tak není divu, že jsem o Gorgatron neměl ani ponětí do doby kdy svět ovládla epidemii koronaviru. Tehdy jsem sledoval skvělé online koncerty pod hlavičkou "SLAY AT HOME" a v lednové edici jsem poprvé slyšel tyto Amíky. A musí se nechat, že mne na první dobrou oslovili, ale příliš jsem neočekával, že je někdy uvidím v Evropě natož v naší zemi. Naštěstí se letos vydali na turné po boku personálně spřízněných Mexičanů Rottenness. A tak vznikla příležitost je vidět zde na CDF a poté ještě 2x (Antitrend, Obscene Extreme) a rovnou mohu říci, že všechny možnosti využiji.
Set na CDF byl od začátku dostatečně energický jak se na ostřejší death metal patří. Na vokálu dominoval "pokérovaný" Karl Schmidt, který mi sem tam frázováním připomněl až George "Corpsegrinder" Fisher (Cannibal Corpse). Dále mne zaujal i jediný zakládající člen a to kytarista Paul Johnson, který vypadal jako "vystřižený" z nějaké slam death kapely. Každopádně kapela jako celek perfektně fungoval až se, dle očekávání, roztočil odhadem desetihlavý kotel. Jako předposlední skladbu chlapi zvolili cover od legendární Sepultury, ale na název si nevzpomenu.
Celkově kvalitní set na který mám kladné ohlasy i z jejich koncertů v Praze a Brně.
/// SPASM ( Goregrind / Přerov )
Tyto prasáky potkávám poměrně často a tak mé poslední setkání proběhlo před rokem na Antitrendu. Tehdy byl jejich set slušný i přes "bicí automat" v pozadí. Na letošní sezónu jsem věřil, že bubeníka seženou, ale bohužel se tomu tak nadále nestalo.
Od začátku tedy bylo Spasm duo uvítáno nápisem "malý péro nevadí" a tradičně početným zástupem fandů. Ti se dlouho nenechali pobízet k vytvoření kotle. Já asi 1/4 setu odolával a snažil se naposlouchat jak mi tentokrát sedí/nesedí bicí automat a mohu říci, že i tentokrát "ušel", ač nadále věřím, že kapela náhradu shání a sežene. Ze setlistu jsem znal mnoho skladeb, ale nemá ani cenu je vypisovat, protože je zná snad každý účastník podobných festivalů. A tak jsem se raději vydal do kotle odkud mne nevyhnala ani nejsilnější průtrž mraků za celý ročník. Každý kdo se nešel schovat byl promočen na kost, ale stálo mi to za to. Mimo hudebně kapela vyřkla opět celou řadu vtípků typu, že se o nich neví, že vyhráli "Pornotalii" v sekci "Liliput porno" a podobně.
V globálu zábavný set, povedený kotel, ale na letošní festivalovou top15 to nebylo. Holt silný ročník...
/// ROTTENNESS ( Brutal Death Metal/Grindcore / Mexiko )
Nebýt jejich letošního turné s Gorgatron (mimo CDF zavítá i na Antitrend, či Obscene Extreme) bych o těchto Mexičanech ani nevěděl. A to vznikli již v roce 1994 a odehráli velké množství koncertů i festivalů (Obscene Extreme, Meh Suff, Bogota Deathfest, Chicago Domination Fest, Maryland Deathfest). S výše zmíněnými Gorgatron je pojí i dva společní členové, ale hudebně se zde jedná o živelnější BDM s klasickou Středoamerickou dravostí. Tématicky jejich songy pojednávají o sadismu, mučení, či BDSM. Předchozí text plně potvrzuje i jejich třetí album "Violentopia" (2022), které kapela vydala po dlouhých 11-ti letech.
Od setu jsem očekával dávku živelnosti a tu jsem i dostal doplněnou o slušnou porci slamových postupů. Ty však byly v míře stravitelné a tak mi ani nějak zásadně nevadili. Ostatně celý set byl zábavný a pekelně tvrdý až jsem se divil, že si kotel museli sami vyhecovat kolem půlky setu. Zapojilo se do něj opět jen asi 10 lidí, ale co už. Já si pro tentokrát užíval samotný set, který v koncovce okořenila i sranda hostovačka členů Gorgatron. Celkově velmi povedený set na který mám kladné ohlasy i z jejich koncertů v Praze a Brně.
P.S.: Jak se na mexickou kapelu sluší a patří, tak zpěvák neopomněl ani tradiční masku.
/// MORIBUND OBLIVION ( Black Metal / Turecko )
Když se řekne Turecko, tak mi na mysl nevyskočí moc kapel a když už nějaká, tak to jsou vždy Death Metalové kapely. Moribund Oblivion naopak hrají Black Metal a to od roku 1999. Jejich pojetí tohoto temného stylu mne vyloženě na zadek neposadilo, ať jsem si pustil nějaký novější, či starší song. A tak mne nejvíce zaujal zpěvákova příslušnost ke kapele Groza. Následovalo však zklamání, že se jedná o Tureckou kapelu a ne kvalitní Německou bandu...
Každopádně na část setu jsem se rozhodl vyrazit a nakonec z toho byl celý koncert. Velmi chválím zvuk, který podtrhl vysokou technickou kvalitu hudby, které dominoval vynikající bubeník. Opravdu blackový nářez, který bavil a je jedním z největších překvapení ročníku. Kamarád mi říkal, že je viděl před pár lety v Praze a již tehdy byli výborní.
A tak jsem si je po festivalu opět pustil a opět nějak unešen nejsem, tudíž živě jsou zdá se lepší jak z desek.
/// POSTCARDS FROM ARKHAM ( Progressive/Post Rock / Havířov )
Tito Slezané vznikli již před více jak 10ti lety a i přes to, že jsem je zde viděl již 3x (naposledy v roce 2021), tak jsem je vždy spíše přecházel. A to i přes to, že jejich inspirací je můj oblíbený režisér David Lynch, či spisovat H.P. Lovecraft a hlavně v kapele účinkuje Frodys (Awrizis, Primary Resistance, krátce Dissolving of Prodigy). Až letošek naplno změnil můj pohled na kapelu, protože jsem poměrně dost vnímal jejich turné "Oceanize - Ten Years In Arkham Annivversary" (to zde zakončovali) skrze které jsem naposlouchal i jejich nové album"OCEANIZE: Ten Years in Arkham". To bylo dokonce nominováno na "Neřadové album roku Ceny Břitva", protože bylo kompletně znovu nahráno po 10ti letech od svého prvního vydání. Deska to je opravdu osvěžující a přesně to jsem čekal i od koncertu.
Ten byl technicky vytříbený, hravý, uklidňující i rozjímavý a člověk si tak užíval tu širokou paletu emocí. Nejednalo se tak o "100x ohraný" Post rock/metal, ale toto bylo něco víc až jsem byl překvapen. Drobnou vadou byly tvrdší pasáže, které, i přes svoji kvalitu, měnily vyklidněné vyznění setu a člověk tak musel "přepínat" ze snů na headbanging, což není zrovna optimální. Avšak proč ne CDF je metalový festival, tak se nějaká ta tvrdší pasáž hodí. Druhým záporem byl vzniknuvší kotel o 3 lidech, který ještě zvětšila dokonce domluvená wall of death. Na podobných kapelách mi tyto kratochvíle vadí, ale jak jsem psal, tak CDF je metalová akce kam to patří.
Celkově tento set hodnotím nadmíru pozitivně a právem patří do top10 celého ročníku. Již se těším se na příště a snad to vyjde někam do klubu na žánrově spřízněné akci.
P.S.: Přijde mi, že zazněla skladba "Mutual Distortion" z alba "Øakvyl" (2019), ale ruku do ohně bych za to nedal.
/// IN APHELION ( Black Metal / Švédsko/Holandsko )
Po řekněme post rockové vsuvce se na pódium opět vrátil Black Metal a opět se jednalo o pro mne neznámou kapelu. Ostatně vznikli až v roce 2020, což mne ospravedlňuje i přes to, že v jejím středu je kytarista Johan Bergebäck (Necrophobic, ex-Dismember, ex-Amon Amarth (živě), ex-Nifelheim) a zpěvák/kytarista Sebastian Ramstedt (Necrophobic, ex-Nifelheim). Tudíž účast této kapely na zdejším festivalu je logická, protože jedním z headlinerů ročníku jsou právě Necrophobic. I tak bylo potřeba si hudbu poslechnout, protože jen jména nedělají "kulturní zážitek". A musím konstatovat, že mne jejich řekněme progresivnější Black Metal zaujal i přes jeho kořeny hluboko v klasickém severském blacku. Ten již moc nevyhledávám, ale mimo něj zde lze cítit skotavější i ponurejší vlivy a není to jen o tom být "co nejvíce true/trve".
To potvrdila i odhadem polovina absolvovaného setu, která mi přišla jako upřímně zahraný black metal. A to je za mne devíza této kapely vůči většině žánrové scény, které mnohdy působí jako parodie na black metal (vzhledově a chováním). Fandové to ocenili menší kotlem, ale i solidním počtem těch co přihlíželi této mši. Na neznámou kapelu solidní odezva a hlavně samotný výkon. Avšak já i přes to v půlce mizel na večeři, před dalšími třemi taháky soupisky v čele s Grave a Misery Index.
/// TORTHARRY ( Death Metal / Hronov )
Zdejší pořadatelé jsou zárukou kvalitních zážitků již od roku 1991, což si potvrzuji každoročně minimálně na Broďáku. Letos jsem si je užil i na Nice To Eat You Deathfest 2023, kde měli přeci jen menší show jak zde. Zde ji okořenili balónky, ale hlavně velmi povedená ohňová show za podpory skvěle nasvícené stage. Ostatně i bez těchto vychytávek umí tato trojice srovnat se zemí nejeden areál a nejinak tomu bylo i tentokrát. Což potvrzuje i jedna z nejvyšších návštěvností ročníku (ač v minulosti si na ně pamatuji i více lidí), velký kotel (s mojí maličkostí na asi jeho půlku), wall of death, a všeobecné nadšení z tohoto setu. Ostatně zde nejde jinak než uznale pokyvovat hlavou nad tím jak kapela roste a spolu s ní i celý festival.
/// GRAVE ( Death Metal / Švédsko )
Po tuzemské Death metalové legendě šla na scénu o tři roky starší Švédská legenda jejíž jméno vzývá mnoho fandů po celém světě. Grave jsou i pro mne jednou z nejoblíbenějších kapel a vždy se rád vracím k jejich dokonalému klasickému "kovu smrti". Dospodu jsem je viděl živě 2x (naposledy Brutal Assault 2016) a pokaždé to byl silný zážitek, který jsem očekával i zde. Oproti setu z roku 2016 kapelu opustil vynikající bubeník Ronnie Bergerstal (Demonical, ex-Centinex, ex-Entombed A.D. (živě)), kterého nahradil Tomas Lagrén.
Změna za bicími neměla na vyznění setu vůbec žádný vliv a to zvláště poté co si "sedl" zvuk kopáku, který byl až extrémně tvrdý. Ostatně celý set byl neústupný ve svém tlaku na fandy, kteří si tuto legendu neskutečně užívali. Pro ně zazněla nejedna stará pecka na které fandové vyrůstaly. A tak se nebylo čemu divit, že se dlouho nemohl rozjet kotel který snižuje vnímání všech elementů skladeb. Avšak ale kolem půlky setu se to již "zvrhlo" a i já mohl vyrazit podpořit kapelu "v jiném rozměru".
Celý set byl opravdu nádherný a já si jen potvrdil proč Grave zbožňuji celou řadu let. Smekám pomyslný klobouk.
P.S.: Již by to chtělo nové album, protože jejich poslední vzniklo v roce 2015.
/// MISERY INDEX ( Death Metal/Grindcore / USA )
Misery Index drtí fandy již od roku 2001 a živá shledání jsou vždy plná energie a ryzí hudby, což mi potvrdil naposledy na Obscene Extreme 2019. Od té doby jsem na ně chtěl vyrazit na Brutal Assault 2022, ale nastal zde střet pódií, který byl až "Sophiinou volbou". Tehdy proti Misery index stála další srdcovka a to Bloodbath. Já zvolil Švédy, ale o setu Misery Index jsem slýchal opět jen samá pozitiva a tak mne o to více nadchla potvrzená účast těchto Amíků zde v Kostelci. Navíc zde vznikla možnost slyšet i skladby z nového alba "Complete Control" (2022).
Set od startu rozjel totální vyvražďovačku, které dominovala dokonalá pecka "New Salem" a po jejím boku celá řada dalších perel z diskografie této smečky. Jednoduše to byl námrd od startu do konce, který mne ihned vtáhl do kotle a již nepustil. Byl jsem tak nadšený až jsem si ani neudělal moc poznámek o setu, protože mi kapela nedala ani chvilku prostoru. Celý set mne tak nabil energií až jsem si dal s přáteli afterparty do 2:30 ráno... Každopádně Misery index za mne předvedli nejspíše nejlepší set ročníku!
Sobota
Po včerejším proběhaném dni v kotli, a delší afterparty, jsem sobotu zvolil za klidový den. Příjemným startem byla snídaně u Prouzů v Zábrodí.
/// BLOODY OBSESSION ( Death Metal / Rychvald a Ostrava )
Ostrý sobotní start obstarali Bloody Obsession, kteří drhnou svůj death metal již od roku 2007. I tak jsem je doposud viděl pouze zde v roce 2018 a o to více jsem se těšil na další setkání. Od té doby kapela vydala album "Inevitable Death" (2020), které jsem si naposlouchal skrze časopis Pařát pod kterým toto album vyšlo (čest památce tohoto nejlepšího časopisu).
Samotný set mne bavil od prvních tónů i přes solidní pařák. Ostatně klasický death metal nerezaví a toto byla ukázka jak se hraje. Dokonce se rozjel menší kotel, o asi 5 lidech, a hned se na celý set koukalo lépe. Ze setlistu si vybavuji songy "Exhaustion and Hypotermia" a "Rising Sun Part I: Ten Thousand Years", které oba pochází z posledního kapelního alba "Inevitable Death" (2020). Výborný start dne.
/// MINOR ( Death Metal / Slovensko )
Na Minor jsem chtěl vyrazit, ale nakonec jsem si dal oraz ve stanu a do toho začalo pršet. A tak nemám moc co hodnotit.
Na chlapi mrknu zdá se až na Nice To Eat You Deathfest 2024.
/// STERCORE ( Death Metal/Deathcore/Grindcore / Slovensko )
I Stercore jsem s klidným svědomím vynechal. Párkrát jsem je viděl, ale nějak unešený jsem nebyl a bylo třeba pošetřit síly. Opět bez hodnocení.
/// BOHEMYST ( Black/Death Metal / Volyně )
Do roku 2017 se tito pořadatelé festivalů "Enter the Eternal Fire fest" a "Satan Klaus Fest" jmenovali Avenger. Ke změna názvu po 25 letech existence, a již velmi solidní pozici na domácí scéně, měli kapelu vést osobní a praktické důvody. Mě to přijde jako nesmysl a to zvláště, když jsou si obě kapely hudebně blízké (pomíjím převažující češtinu u Bohemyst). I všichni členové se přesunuly z Avengerdo Bohemyst a tak i zde jsou mezi nimi persóny jako bubeník Honza Kapák ( Dark Angels, Gride, Radiolokátor, ex-Master's Hammer, ex-Avenger, ex-Nargaroth, ex-Panychida, ex-Dark Storm, ex-Maniac Butcher), či kytarista Petr Rámus Mecák ( ex-Behind the Cemetery Wall, ex-Master's Hammer, ex-Avenger, ex-Maniac Butcher (živě) ). Z toho všeho tu změnu názvu nechápu, ale je to volba kapely, tak nezbývá než to respektovat.
Očekávání od mé premiéry s Bohemyst byla poměrně vysoká, ale ty padly po pár skladbách. V nich jsem dostal hodně nečitelný zvuk, který šíleně přehlušovali bicí a celé mi to prostě nesedlo... Jednoduše pár skladeb a pryč, ač někdy příště jim šanci určitě dám.
/// NAHUM ( Death/Thrash Metal / Ostrava )
Tito "Chachaři" hrají od roku 2004 a každým dalším shledáním u mne rostou na vyšší a vyšší úroveň jak do atmosféry, tvrdosti tak samotných kvalit. V roce 2022 jsem se na ně těšil na lokálním festivalu Brutar Assfalt, ale tehdy odpadli skrze nemoc. A tak jsem chlapy naposledy viděl na Nice To Eat You Death Fest 2021. Již tehdy měla kapela na bicích novou posilu a tou byl Igor "Sataroth" Botko (Hypnos), který plynule navázal na své kvalitní předchůdce.
I tento set pokračoval v nastoleném trendu, kdy mne kapela stále více baví. Set byl precisně zahraný, rychlý, zábavný a nadále dosti variabilní. Ta variabilita se ukrývá ve vlivu thrash metalu, který je zde dávkován přesně dle ideální indikace. A hlavně zpěvák Pavel má ohromné charisma, které dokáže celou kapelu posunout ještě výše. I na velikosti kotle bylo znát, že Nahum mají rádi i další fandové, protože patřil mezi ty větší (asi 15ks). Ze setlistu zazněla dokonce nová věc z připravované desky. Perfektní set i zvuk!
/// MELANCHOLY PESSIMISM ( Experimental Technical Death Metal/Grindcore / Vyškov )
První prastarou kapelou tohoto dne byli Vyškovští Melancholy Pessimism, kteří hrají již od roku 1992. Killy a spol tak drtí svůj Death/Grind již 30 let ke kterým si nadělili album "Shut Up, Give Up and Obey!" (2022). Toto album hraje skvěle jak ze sluchátek, tak žive (viz Antitrend open air festival 2022) a k tomu má překrásný "Artwork", který dělala Janka Vé (JanaVe Art), která sem letos bohužel nedorazila.
Očekávání jsem měl velmi vysoká, ale má únava, pařák a skvělí Nahum mne ne a ne naladit na vlnu "melancholiků"... Nepomohly tomu ani Killyho časté řeči o merchu, podpoře, ať mají večer na panáky atd... Samo každá kapela to potřebuje a neřeknu půl slova zmínit "máme merch rádi něco prodáme, či jen pokecáme u pivka/panáku", ale opakovat to asi 3x je už moc. Každopádně i kotel se nějak ne a ne rozjet až jej musela samotná kapela vyhecovat. Ostatně celá odezva fandů, a návštěvnost, byla slabší než znám ze všech předchozích setkání... Sám jsem se začal chytat až kolem půlky setu, ale to se již blížila koncovka. Ze setlistu si vybavuji skladby "Burning Symbol" a tuším "Bloody Killer Trend".
Celkově to byl překvapivě slabší set, ale nic hrozného. Příště si na ně opět rád zajdu s opět vysokými očekáváními, které mi určitě naplní.
/// FLESHLESS ( Death Metal/Grindcore / Děčín )
Fleshless jsou jednou z kapel, kterou potkávám nejčastěji a ještě k tomu pravidelně. A tak jsem je viděl před měsícem na jejich festivalu Nice To Eat You Deathfest, kde zahráli speciální set k 30-tému výročí kapely (pomíjíme 3roky jako Zvrator) a 10-tému výročí festivalu. Tehdejší set byl opět perfektní, ale trval dlouhé 2 hodin a tak jsem opět jeho část vynechal. Zdejší hodinový set byl již shovívavější, ač dnešek byl opravdu našlapaný a má únava stále fungovala. A tak padla volba "tradičně" na první část setu a posléze vyrazit směr nějaké sezení.
I tento set provázela vyšší návštěvnost, nadšení fandové a skladby napříč celou kapelní historií. Zazněly i věci z poslední desky "Doomed" (2018) a to například skladba "4th Dominion". Lidé se hodně bavili i roztočili kotel, ale jak jsem psal silný lineup a častá shledání mne odvála opodál kam jsem si set doposlouchal. Opět se jednalo o kvalitní Death/Grind, který si rád zopakuji na Nice To Eat You Deathfest 2024.
/// INGROWING ( Death Metal/Grindcore / České Budějovice )
V březnu 2023 proběhl na MC Fabrika koncert, který nenechal chladným žádného grindera. V ten den se na pódia vrátila tuzemská legenda Ingrowing v původní sestavě (Vlakin - Pouzar - Zbyňa). Od té doby již odehráli množství akcí, ale já si obnovenou premiéru odbyl až zde (mé poslední setkání s kapelou bylo také zde v roce 2017). A právě proto jsem zde čekal návštěvnost minimálně takovou jakou měli Fleshless, či Tortharry, ale lidí dorazilo o dost méně. I tak tato trojice od startu nenachala nikoho na pochybách a rozdrtila všechny a všechno. Ve třech lidech za světla takto zahrát není sranda, ale pro Ingrowing to je již standard. Kotel se také dle očekávání roztočil a hlavně já se již konečně začal dostávat "do formy". O to více mne tento set bavil a rázem se těším ještě více na 3 budoucí letošní setkání (Antitrend, Obscene Extreme, Power Grindcore).
P.S.: Bylo by fajn, kdyby chlapi vydali taky nějaké nové album, když poslední "Cloned & Enforced" je z roku 2006.
/// DARKFALL ( Melodic Death/Thrash Metal / Rakousko )
Další legendou v pořadí byla ta Rakouská, kterou mám dlouhodobě rád i skrze zdejší koncerty v letech 2015 a 2018. Očekávám, že napoprvé sem dorazili skrze to, že pořadají zajímavý festival "Kaltenbach Open Air" kam zvou i zdejší pořadatele Tortharry a oni je sem. Každopádně je třeba říci, že obě kapely mají vysokou kvalitu, tudíž to není nějaká "tlačenka", ale spíše vzájemný respekt pořadatelů/kapel, který jednoznačně ocení jak fandové u nás, tak v Rakousku. Ostatně mé poslední setkání s Darkfall proběhlo před měsícem na festivalu Nice To Eat You Deathfest a byl jsem opětovně velmi spokojen stejně jako zbytek fandů.
Na zdejší set však dorazilo ještě méně fandů jak Ingrowing a mohu říci, že kdo nebyl tak musí litovat. I přes pařák se ze stage valil precizní death metal klasického střihu, který byl podpořen i zpěvákem, který se prostě nezastavil. I muzikantská sekce fungovala na výbornou a je jen škoda, že nevznikl kotel a nebyla silnější odezva fandů. Za mě se jednalo o výborný set, který by si zasloužil více pozornosti stejně jako celá kapela.
Ze setlistu si vybavuji novinku, která se měla jmenovat "fist of ear", ale přesný název se mi nepodařilo dohledat.
/// DESTINITY ( Melodic Thrash/Death Metal / Francie )
Do jejich potvzení na zdejší festival v roce 2022 jsem je neznal, ač hrají již od roku 1996. Předposlech mne poměrně zaujal kvalitní porcí Melodického Death Metalu, který je dokonce srovnatelný s kapelami "z Mekky" žánru Gothenburgu (Göteborgu) potažmo celého Švédska. A tak jsem se na jejich set těšil, ale volba padla na večeři v Zábrodí. Odtud jsme i přes veškerou snahu o návrat sotva stihli následující Hypnos.
=> bez hodnocení
/// HYPNOS ( Death Metal / Uherské Hradiště )
Když se řekne Hypnos, tak většině fandů ihned naskočí jméno legendárních Krabathor, ač samotní Hypnos hrají již od roku 1999. Žánrově si jsou obě kapely blízké, ale zároveň se jednoznačně jedná o dvě svébytné kapely, kdy to věčné porovnávání jistě Hypnos netěší. Zvláště, když to ani sami nepřiživují nějakými vzpomínkami na doby minulé a místo toho raději vydávají špičková alba a předvádí špičkové koncerty. Kvalita žibáků nepoklasla ani poté co kapelu opustil legendární bubeník Pegas (Krabathor, ex-Dehydrated), kterého od roku 2022 nahradil Igor "Sataroth" Botko (Nahum). Od té doby je zde pouze jediný zakládající člen a to Bruno (Krabathor). I přes tuto změnu je laťka kapely proklatě vysoko a hlavně ji chlapi dokáží držet, což je úctyhodné. To mi potvrdili i při posledním setkán, které proběhlo letos v Brně (Heathen Assault over Brno IV).
Po příchodu z večeře jsme tak tak stihly start celho koncertu, který nalákal jednu z největších návštěvností ročníku. Tomu se nelze divit, protože toto je hodně vysoká "liga death metalu", která může vyučovat mnoho kapel po celém světě. Setlist byl koncipován primárně jako podpora posledního alba "The Blackcrow" (2020), které skrze covid nemohli moc zpropagovat. Z něj zazněla minimálně skladba "Plunged into Cacophony" a čekám i nějaké další. Ve zbytku setlistu zazněla nesmrtelná klasika "In Blood We Trust", či novinka z minialba "Deathbirth". Na tomto EP již plně spolupracoval bubeník Sataroth. Lidé celý set ocenili za pomoci velkého kotle a hlasité odezvy, což kapelu velmi potěšilo. Krom slov díků fandům, pořadatelům atd.. zaznělo i info, že zde měli hrát i loni, ale jejich bubeník nemohl vycestovat ze Slovenska (covidové restrikce) a tak nemohli zahrát.
Za mě jeden z nejlepších setů letos a jedna z nejhezčích "výzdob" stage.
/// FLESHCRAWL ( Death Metal / Německo )
Německý death metal nepatří mezi nejrespektovanější, ač i v této zemi je celá řada kvalitních kapel. A jednou z nejstarších jsou právě Fleshcrawl, kteří hrají svůj old school death metal již od roku 1991. V nastoleném směru je nepřibrzdila ani smrt jejich zpěváka Svena Grosse v roce 2021 (čest jeho památce), kterého nahradil Borisz Sarafutgyinov (Deprived of Salvation). Sám naštěstí mohu porovnat jak Svena, tak Borisze z živých vystoupení a oba měli/mají luxusní vokál, který přesně zapadá do konceptu kapely. To mi potvrdil i jejich loňský set na festivalu Brutal Assault na který se jednoznačně vyplatilo posečkat do 00:20.
Zde byl start setu výrazně přívětivější a to šlo poznat na návštěvnosti, kdy zde mohlo stát jen o něco málo lidí jak na Hypnos a i odezva byla veskrze podobná. Ostatně obě kapely si jsou si žánrově blízké, tak málokdo měl důvod odcházet. Němci navíc dostali do vínku přicházející tmu, která jim umožnila lépe pracovat se světlem a rázem jejich set vypadal dosti mohutně. Vše podporoval i divoký zpěvák Borisze, který má jednak skvělý vokál a druhak je velmi vtipný. Často komunikoval s fandy a to i s těmi co nesmyslně mávali cedulí od zmrzliny na kapelu. S nimi si pokecal a popřál jim dobrý business se zmrzlinou na death metalovém koncertě. I přes tyto vsuvky neustával solidně velký kotel, který podporoval zejména setlist z kterého čněla klasika "Flesh Bloody Flesh" z alba "Made of Flesh" (2004), či skladba "Creation of Wrath" z alba "As Blood Rains from the Sky... We Walk the Path of Endless Fire" (2000). Kapela neopomněla ani zavzpomínat na zemřelého zpěváka Svena, kterému věnovala skladbu.
Celkově vynikající set, který ukázal, že Němci death metal umí.
/// ABORTED ( Death Metal/Grindcore / Belgie )
Aborted jsou jednou z nejvýznamějších tvrdě metalových kapel v celé Belgii a její zakladatel Sven de Caluwé (Leng Tch'e (živě), ex-In-Quest) je zároveň jedním z významných muzikantů celé scény. Je tak trochu na pováženou, že kolem Svena se velice často mění členové, ale těžko soudit proč tomu tak je. Důležitější však je, že kvalita alb a hlavně živých vystoupení neklesá. Živáky jsem dosud absolvoval 4 na festivalu Brutal Assault (naposledy 2022) a vždy to byl prvotřídní masakr od startu do konce, což jsem přesně čekal i tentokrát.
Zdejší intro obstarala skladba z filmu "Armageddon" a to nádherná "Aerosmith - I Don't Want to Miss a Thing".. až mne u ní "přešel mráz po zádech" při vzpomínce na Bruce Willise, či mladičkou Liv Tyler... Každopádně Aborted to brali jako "sranda start" alá výše spomínaní Gutalax a jejich znělka z legendárního seriálu "Pobřežní hlídka" (Baywatch). Avšak jakmile doznělo intro, tak nastoupil totální masakr s ohromně tvrdým zvukem, nejtvrdším vokálem letos a hlavně prvotřídní agresivitou. Tu podporoval Sven svými typickými skoky a pařením na minimálně 100%... Byl jsem ohromen z toho co tu opět předvedli, ale lidé se obecně moc nebavili a to až do té míry, že se nerozjel kotel. I na výzvy k paření, či potlesk lidi tak nějak vlažně přešli... To Svena donutilo si kotel vynutit a dokopal tak lidi k wall of death, která konečně rozjela velký kotel. Je smutné, že takto skvělá kapela si musí podobné věci vyvolat místo toho, aby lidé automaticky reagovali. Za mě však kapele omluva, že jsme se ani já nepřidal (únava, lehké nachlazení = kotel by mě dorazil). Co se týče setlistu, tak jsem znal většinu věcí, ale jmenovat nedovedu na jisto ani jednu. Ač mám za to, že zazněla pecka "Meticulous Invagination" z alba "Goremageddon: The Saw and the Carnage Done" (2003)...
Suma sumárum za mě nejlepší a nejtvrdší set letos, který se těsně dostal před Misery Index. Ač od kamarádů jsem spíše slýchal, že je to nebavilo, či dokonce "to není vůbec death metal... to je nějaké HC.. max grind... A jak tam skáče to je fakt děs...". V tomto se s nimi nestotožním, protože toto byla prvotřídní záležitost z vod "Brutal Death Metal", či "Death Metal/Grindcore"...
/// NECROPHOBIC ( Death/Black Metal / Švédsko )
Festival uzavřel poslední headliner, kterým nebyl nikdo menší než Necrophobic. Ti hrají svůj "nablacklý death metal" od roku 1989 a právem patří mezi žánrové legendy, které znají lidé po celém světě. Zároveň se však nejedná o tak profláklé jméno, že je potkáte na každém druhém fandovy. To mi imponuje, protože jak je nějaké kapely "všude plno", tak to má mnohdy vliv na kvalitu a zároveň se kapela člověku rychleji "přejí". Osobně se neberu za nějakého zatvrzelého fandu Necrophobic, ale svého času jsem je vcelku poslouchal a tak jsem byl nadšen z jejich setu na loňském Brutal Assaultu (ač ve finále do "topky" ročníku neprošel) a stejně tak z jejich potvrzení sem na Broďák.
Bohužel má únava s nachlazením gradovaly a ke všemu se začal vkrádat chladný vzduch. A tak jsem si poslechl složitou zvukovku, kde byla celá řada problémů skrze využití kapelního zvukaře. A poté jen pár skladeb a směr stan... Ty skladby co jsem viděl, a následně slyšel, byly výborné s ďábelskou atmosférou a precizním zvukem, který byl tedy velmi "ohulený", že se asi okolní vesnice divili co se děje. Atmošku dělal hlavně zpěvák Anders Strokirk, který na mne působil jako takový ďáblem posednutý skřet/hobit. Co ten předváděl za výrazy a gesta to by svedl jen málokdo... K tomu mu v pozadí drtila fandy mocná artilerie zbytku kapely, kterou kytarově vedli oba členové ze včerejších In Aphelion. A toto celé to bylo zahaleno převážně v rudém oparu, který zážitek podtrhl.
Celkově velmi kvalitní set, ale jak jsem psal výše, tak jsem stejně hrubo v půlce setu odešel. Mrzí mne to, ale nejsem nesmrtelný.
Celý ročník se opět náramně povedl a mě nezbývá, než se těšit na ten další, který proběhne 13.-15.6.2024.
- top kapely festu (za mě):
1. Aborted 2. Misery index 3. The Corona Lantern 4. Grave 5. Hypnos 6. Fleshcrawl 7. Nuclear 8. Postcards From Arkham 9. Embrional 10. Nahum 11. Ingrowing 12. Disfigured corpse 13. Gorgatron 14. Tortharry 15. Revel in flesh
- zklamání festu (za mě):
1. Bohemyst 2. Trahir
- příjemné překvapení festu (za mě):
1. Rottenness 2. Revel in flesh 3. Gorgatron 4. Moribund Oblivion